Ydmyg DSBdirektør: Det er for tidligt at fejre IC4toget

7. aug 2008
Det første IC4tog ankom i dag kl 13.28 på Københavns hovedbanegård. DSBs direktør nød den glædelige begivenhed, men havde sine forbehold.

Tre lange båt i hornet og få sekunder efter ruller det nye IC4-tog ind på Københavns hovedbanegårds spor 1, hvor  pressefolk, DSB-personale og andre nysgerrige står side om side med hovedet drejet i samme retning. Der bliver klappet, da toget med den mørkeblå blanke lak sætter bremserne i og stopper op.

Blandt velkomstkomiteen står DSBs direktør Søren Eriksen, der er både glad og ydmyg over IC4-togets jomfrurejse mellem Ålborg og København.

- Det er en historisk og meget glædelig dag, men jeg er samtidigt meget forsigtig omkring det. IC4-togene har været meget forsinkede, og der er lang vej endnu, før det for alvor kan fejres, for der venter med garanti en række 'børnesygdomme' før togene kører helt optimalt, siger Søren Eriksen.

IC4-togene har været fem år undervejs og har allerede været ramt af adskillige tekniske fejl fra den italienske leverandør AnsaldoBredas side.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

De har nu fået et ultimatum fra DSBs side, der hedder, at toget skal køre imellem landsdelene inden maj måned - ellers er kontrakten til en værdi af fem milliarder kroner ophævet.

- Der er ingen tvivl om, at kontrakten bliver annuleret, hvis ikke alle krav er opfyldt i maj måned. Så må vi til den tid se på, om vi skal satse på el-tog i stedet. Men som det ser ud, er elledningerne ikke lange nok i Danmark, toget ville i så fald kun kunne nå til Fredericia, forklarer DSBs direktør.

 

faktaboks

IC4-sagen kort

I december 2000 bestiller DSB 83 IC4 -togsæt hos den italienske togfabrikant AnsaldoBreda til en pris af 5 milliarder kroner.

Levering skulle ske fra midten af 2003 og frem til 2006. Men indsættelsen af IC4 bliver gang på gang udsat, da der er store problemer med teknikken.

I december 2006 frikender en rapport fra Rigsrevisionen DSB og giver fabrikanten AnsaldoBreda hovedansvaret for forsinkelsen.

Juni 2007: De første IC4 -tog indsættes i overvåget prøvedrift mellem Århus og Ålborg.

I februar 2008 får en mistænkelig lugt af udstødningsgasser  DSB til at indstille driften af IC4-togene.

21. maj 2008  kommer det frem, at DSB har givet AnsaldoBreda et ultimatum. IC4-toget skal køre i landsdelstrafikken inden et år - ellers er kontrakten til en værdi af fem milliarder kroner ophævet.

7. august 2008: Det første IC4-tog kører mellem Ålborg og København.

Til maj næste år skal alle 14 IC4-togsæt være godkendt og sat i drift, ellers opløser DSB kontrakten.