SAS vil have piloter tilbage til forhandlingsbordet

20190426-115423-L-1920x1280we
- Vi ønsker et stærkt og konkurrencedygtigt SAS og en langsigtet løsning, siger Miriam Skovfoged, pressechef hos SAS Foto: Philip Davali
26. apr. 2019 14.01
Piloterne mødte op med urimelige krav, lyder kritikken fra SAS efter dramatisk sammenbrud i overenskomstforhandlinger.

Flygiganten SAS opfordrer de strejkende piloter til at komme tilbage til forhandlingsbordet og gøre et nyt forsøg på at få en overenskomst på plads.

Appellen kommer kort efter, at godt 1.400 piloter har indledt en strejke som reaktion på nattens dramatiske sammenbrud i overenskomstforhandlingerne.  Strid om løn og vagtplaner fik forhandlingerne til at kuldsejle i både Danmark, Norge og Sverige.  673 flyafgange er aflyst, og omkring 72.000 passagerer ramt af strejken fredag. Også lørdag holder SAS fly på jorden. 34.000 passager ventes at blive berørt.

Samtidig med at pressechef i SAS, Mariam Skovfoged, opfordrer Dansk Pilotforenings forhandlere til at vende tilbage til forhandlingsbordet, kritiserer hun de krav, som personalegruppen har lagt på bordet. Det har været fremme, at piloterne har krævet over 10 procent i årlige lønstigninger plus en større grad af forudsigelighed i vagtplanerne.

SAS-konflikten kort 

Piloterne i Danmark, Norge og Sverige har parallelt forhandlet om nye overenskomster. Piloterne har koordineret kravene på tværs af landegrænser. De tre sammenbrud var således en realitet nærmest samtidig. 

Det har været fremme, at de svenske SAS-piloter krævede en lønstigning på 13 procent om året. Og i Danmark skal lønkravet have været over 10 procent. I Sverige har Forligsmanden angiveligt lagt op til en løsning på 2,3 procent, som SAS sagde ja til, mens piloterne afviste. Herefter brød forhandlingerne sammen i Sverige. 
Umiddelbart efter var der også sammenbrud i Danmark og Norge, da tilsvarende lønrammer var blevet afvist af de danske og norske SAS-piloter.

SAS har opgjort piloternes løn til 995.000 kroner om året i gennemsnit eksklusive tillæg. Piloterne betoner, at især yngre piloter tjener betydeligt mindre. I løbet af de seneste år er det lykkedes SAS at komme ovenpå efter at have været økonomisk i knæ. Da krisen var størst, gik medarbejderne ned i løn. Senest har flygiganten dog præsteret overskud, som piloterne nu vil have del i. 

SAS-piloterne har ønsket en ordning, hvor de arbejder fem dage efterfulgt af fire fridage. Den ordning har 40 procent af piloterne i dag. SAS afviser at udvide ordningen, da det vil gå ud over fleksibiliteten.

- Vi ønsker et stærkt og konkurrencedygtigt SAS og en langsigtet løsning. Men de krav, som vi er blevet mødt med, har været skyhøje og ikke ansvarlige. Vi havde forventet, at piloterne ville være med til at finde en løsning, ligesom vi har gjort med andre personalegrupper, siger Mariam Skovfoged og henviser blandt andet til, at SAS indgik overenskomst med en gruppe teknikere for en måned siden.

Næstformand i Dansk Pilotforening, Henrik Thyregod, der deltog i forhandlingerne i Forligsinistitutionen i København, afviser at have lagt urimelige krav på bordet.

-  Vi har bedt om at få samme gode forhold, som alle andre lavprisselskaber har, hvor man har forudsigelighed i arbejdsmønstret og arbejder fem dage væk hjemmefra og har fire dage fri i et fast system, erklærede Henrik Thyregod foran Forligsinstitutionen, da sammenbruddet var en realitet.

Han kritiserede, at piloterne får et vagtskema 14 dage før, det træder i kraft, og at der kan blive tale om at arbejde op til syv weekender i træk.

- SAS skal ikke være det ringeste sted at være pilot, lød det fra Henrik Thyregod.

I SAS giver man ikke meget for Thyregods udlægning af forholdene. Ifølge flygiganten er 'mange' SAS-piloter allerede omfattet af den ønskede vagtmodel med fem arbejdsdage efterfulgt af fire fridage. Når det ikke kan gælde alle, hænger det blandt andet sammen med, at SAS er et 'netværksselskab,' som samarbejder med andre selskaber og derfor skal levere en større grad af fleksibilitet.

Pilotforeningen har dog en pointe i, at nyuddannede umiddelbart kan hente en højere startløn i lavprisselskabet Norwegian. Men efter nogle år rykker SAS-piloternes løn i vejret.  Under det dramatiske forhandlingsforløb har SAS lagt vægt på, at visse af selskabets piloter har en månedsløn tæt på 100.000 kroner. 

Der er ikke aftalt nye forhandlinger mellem SAS og piloterne fredag, fortæller René Arpe, der er formand for SAS Pilot Group, som organiserer hovedparten af SAS-piloterne i Norden. 

- Vi er på vej rundt og skal tale med alle vores medlemmer og orientere om vores krav, siger René Arpe til Ritzau.

- Men det er meget, meget vigtigt for os, at vi snart får SAS tilbage til forhandlingsbordet, så passagererne kan komme ud og flyve igen, tilføjer han.