20210215-140516-L-1920x1147we
Wolt-bude vil fredag aften strejke mod ændring i deres weekendtillæg. Ifølge DMI slipper de dog for sne. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Vrede over ny betalingsmodel: Wolt-bude vil strejke fredag aften

25. feb 2021, 06:05
Et nyt betalingssystem har fået de blåklædte bude op i det røde felt. Men Wolt-kurererne og Wolt er dybt uenige om, hvorvidt ændringerne er en nedskæring eller en forbedring. Forstå konflikten her.

En ny betalingsmodel til Wolt-kurerernes weekendture kan muligvis koste dig fredagspizzaen.

En gruppe af de blåklædte madbude vil nemlig vise deres utilfredshed ved at strejke fredag aften.

- Vi gør vores bedste under denne pandemi. Vi hjælper gamle og unge mennesker med at være i sikkerhed derhjemme. De sidste uger har vi cyklet rundt I frostgrader i den koldeste vinter i årevis. Og så takker de os ved at skære I vores løn, siger den 27-årige Wolt-kurér Tomás Caira i en pressemeddelse.

LÆS OGSÅ: Wolt-bude organiserer sig og vil ansættes

Ifølge kommunikationschef i Wolt Danmark, Tine Duelund Schou, vil det nye bonussystem tværtimod betyde større udbetalinger til langst størstedelen af Wolt-budene på weekendvagt.

- De er i deres gode ret til at demonstrere - det har vi da respekt for. Men betalingsmodellen vil give 72 procent af kurerene en bedre indtjening, og det står vi naturligvis ved. Vi synes, det er en god ting, siger hun.

De strejkende bude vil mødes og demonstrere på Kongens Nytorv fra klokken 17 til 20 - et af ugens mest intense leveringstidsrum.

Tomás Caira oplyser til Fagbladet 3F, at de vil være "mindst 70" bude, der vil nægte at tage ture.

Wolt: Vi har nok ikke kommunikeret godt nok

I en indkaldelse, der i øjeblikket bliver delt på sociale medier og er underskrevet WOLT COURIERS (Wolt-bude, red.), skriver initiativtagerne, at Wolt har fjernet deres weekendbonus:

- Denne nedskæring gør vores arbejdsliv endnu mere prekært. Vi anser weekendbonusen som essentiel for vores økonomi, står der i skrivelsen, som også kritiserer, at beslutningen er taget uden at inddrage budene.

Ifølge Wolts kommunikationschef er den nye betalingsmodel dog netop baseret på input og feedback fra kurererne selv.

- Vi er lidt uforstående overfor strejken. Vi har fremlagt den nye model i et længere møde med kurererne, hvor vi har vist, at 72 procent af dem vil tjene mere end de hidtil har gjort. Det er måske udtryk for, vi ikke har kommunikeret godt nok, og det må vi tage på os og se, om vi kan fixe det, siger Tine Duelund Schou.

Højere indtjening eller lønnedgang?

Hensigten bag den nye model er at koncentrere bonussen omkring de tidspunkter, hvor der er mest travlt. Til gengæld bliver bonussen højere, forklarer hun.

Budene kritiserer Wolt for den nye model, som de mener går hårdt ud over deres mulighed for at skrabe en hæderlig sum penge sammen. I pressemeddelelsen fremhæver de en bonusordning, der kunne udløse 1200 kroner, hvis man kørte over 100 ture på én weekend i København.

Den erstattes af en bonusordning lig den, Wolt opererer med i Aarhus, hvor man får 10 kroner ekstra per levering i de travleste perioder - mellem 17 og 20 fredag, lørdag og søndag. Aarhus-modellen udvides nu til hele landet, med en bonus på 15 kroner i København.

Fakta: Sådan ændres betalingsmodellen

A4 Arbejdsliv har bedt Wolt fremlægge detaljerne i den nye betalingsmodel. Der er flere ændringer i spil.

Lavere basisbetaling, men nyt distancetillæg
Hidtil har der været en basisbetaling på 45 kroner for de første 1500 meter af en tur.

I den nye ordning er basisbetalingen nedsat til 35 kroner for de første 500 meter.
Til gengæld lægges der 5 kroner i distancetillæg per påbegyndt 250 meter oven i.

Ifølge Wolt er en gennemsnitslig levering på 1400 meter, som ville udløse 45 kroner i det gamle system, men 55 kroner i det nye (grundbetaling på 35 plus fire distancetillæg på 5 kroner).

Tine Duelund Schou fra Wolt forklarer, at det skal modvirke en skævvridning, der har været, fordi budene har fået det samme pr. levering under 1500 meter, uanset om turen var kort eller lang.

Ny bonusordning i weekenden

Hidtil har der været en særlig tillægsordning i København, der udløste en ekstra betaling, hvis et bud nåede op på minimum 20 leveringer indenfor en enkelt weekend.

20 leveringer udløste 200 kroner, 40 leveringer udløste 450 kroner, 70 leveringer gav 950 kroner og så videre. Kom man op på 100 ture eller derover, kunne man indkassere 1.200 kroner.

Med den nye ordning er det kun ture fredag, lørdag og søndag i spidsbelastningsperioden mellem klokken 17 og 20, der udløser ekstrabetaling. Til gengæld er der ikke noget minimum, og hver eneste tur i tidsrummet vil give en bonus på 10 kroner.

Samtidig udvides modellen, der hidtil har eksisteret i Aarhus, til hele landet. I København er bonussen på 15 kroner. Man skal derfor køre 80 ture for at opnå en bonus på 1.200 kroner.

Ifølge Wolt vil de ændrede betalingsmodeller føre til højere indtjening for 72 procent af Wolts kurerer.

Målet med strejken er at få genindført den gamle weekendbonus, fortæller Wolt-budet Tomás Caira.

- Mange folk er stolte af Danmark på grund af landets gode arbejdsforhold. Jeg tror, der er mange danskere, der ikke støtter de nye betalingsnedkæringer, som Wolt har besluttet sig for at indføre, siger han.

LÆS OGSÅ: 3F raser over Wolt: Boykot dem!

Wolt er ikke enig i, at det ændrede betalingssystem er en forringelse af løn- og arbejdsforhold.

- Hvis du kun arbejder lørdag fra klokken 10 til 15, ja, så kommer du nok til at kunne mærke det. Det er jo heller ikke der, danskerne bestiller mest mad. Men hvis du arbejder en hel lørdag og giver den gas, som du plejer også i aftentimerne, så burde du alt andet lige tjene minimum det, du gjorde før. Du vil bare tjene mere i peak hours (travleste timer, red.) end tidligere på dagen, siger Tine Duelund Schou.

- Det er de samme penge, der bliver udbetalt, forhåbentligt lidt mere, men det er ikke nogen besparelse for os. Vi har simpelthen bare distribueret udbetalingerne på en anden måde. Vi prøver virkelig at sørge for, at der kommer flest muligt penge ned i kurerernes lommer, siger kommunikationschefen.

Fredagspizzaen i fare

Ifølge Tine Duelund Schou er Wolt ikke blevet orienteret direkte om strejken, og hun har derfor svært ved at fortælle, præcist hvad den vil betyde for Take-away-driften.

- Vi kan se, at strejken især bliver reklameret af fagforeningsfolk og andre sympatisører, så vi har svært ved svært ved at vurdere, hvor mange af de strejkende, der rent faktisk er Wolt-kurerer, siger hun. 

Skal man være nervøs for, om man kan få leveret mad fredag efter 17?

- Det må tiden vise. Vi kigger på situationen og tager selvfølgelig vores forholdsregler. Vi håber selvfølgelig på at kunne at kunne få leveret mad ud til sultne danskere på fredag også, siger Tine Duelund Schou.