Vi har det dårligere på jobbet

21. sep 2009
Flere danskere skændes med hinanden på jobbet. Det er konklusionen i en ny undersøgelse af vores arbejdsliv

Skænderier og konflikter er blevet en del af arbejdsdagen for en stigende gruppe danskere.

Det viser en ny undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA). Forskere herfra har lavet to spørgeskemaundersøgelser i 1997 og 2005, og resultatet viser, at de danske lønmodtagere har fået mere ondt i arbejdslivet.

”Det samlede billede viser, at danskernes psykosociale arbejdsmiljø er blevet dårligere. Svarene i undersøgelsen, viser, at de danske lønmodtagere oplever, at arbejdstempoet er blevet højere, og at de har mindre indflydelse på deres egen arbejdsdag end tidligere", fortæller seniorforsker Jan Hyld Pejtersen fra NFA, der står bag undersøgelsen.

Jobbet giver ingen mening

I alt har 3500 har deltaget i undersøgelsen i 2005, og de repræsenterer et bredt udsnit af den danske befolkning, fortæller Jan Hyld Pejtersen.

Og det er ikke lønmodtagernes chefer, der skydes skarpt efter i undersøgelsen, men derimod kollegernes indbyrdes forhold.

”De oplever, at de i højere grad har rollekonflikter og uklarhed i forhold til hinandens positioner end tidligere,” fortæller Jan Hyld Pejtersen, der også konstaterer, at danskerne i mindre grad føler, at der er mening med deres arbejde i forhold til tidligere.

En latent bombe

Hvorfor kollegerne i stigende grad skændes, har arbejdsmiljøkonsulent Palle Larsen fra 3F’s center for arbejdsliv et bud på.

”Flere og flere arbejdsgivere lægger op til, at de ansatte skal have en selvtilrettelæggende arbejdsdag, og det fungerer rigtig godt på de arbejdspladser, hvor ledelsen har forberedt de ansatte på at arbejde på helt nye måder," sige han.

Men problemerne opstår, når de ansatte ikke har fået tilegnet sig de rette kompetencer til at tilrettelægge arbejdet selv.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

”Hvis rollerne i de selvforvaltende grupper ikke er ordentligt fordelt, er det en latent bombe, der kan eksplodere hvert øjeblik. De ansatte begynder at bide af hinanden. Og der kommer til at opstå mange skænderier, om hvem der skal gøre hvad i gruppen. Og det gør det ikke bedre, at ledelsen samtidig stiller højere og højere krav om produktivitet,” siger Palle Larsen.

Han mener, at ledelsen på de danske arbejdspladser derfor har et stort ansvar i forhold til de konflikter, der opstår kollegerne imellem.