Venstre misbruger Foghfans i reklamer

16. okt 2008
Partiet Venstre bruger med billede og navns nævnelse danskere i sin markedsføring men de har ikke givet deres tilladelse til det.

 

Venstres kampagne tager udgangspunkt i den enkelte brugers facebook-kontakter: Hvis en i omgangskredsen er fan af statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) og har skrevet en hilsen til ham på hans profil eller lignende, så risikerer de at blive fremhævet i en annonce - om de vil det eller ej.

Dermed vil brugerne på facebook pludselig kunne få vist reklamer, hvor en gammel lærer eller ekskæreste pludselig står som fan af statsministeren sammen med en annonce for Anders Fogh Rasmussen. En praksis, som Venstre tidligere selv har krævet et EU-indgreb imod.

En af dem, som - uden direkte at have givet tilladelse til det - dermed står som supporter for Anders Fogh, er den politiske kommentator og tidligere redaktør, David Trads. Han forsøgte for nogle år siden at stille op som socialdemokratisk folketingskandidat, og han afviser i dag at støtte Anders Fogh Rasmussen politisk.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

"Jeg er også fan af Helle Thorning-Schmidt og Villy Søvndal på nettet, så jeg dækker bredt. Årsagen er simpelthen, at jeg professionelt har ønsket at følge med i, hvordan partilederne bruger facebook," siger han til Nyhedsbureauet Newspaq.

Hos Venstre bekræfter partisekretær Jens Skipper Rasmussen, at Venstre annoncerer på facebook, men afviser, at partiet blander den enkeltes omgangskreds ind i annonceringen.

"Jeg kender kun til de generelle annoncer for Anders Fogh. Dem har jeg selv været med til at planlægge. Og nej: Vi bruger ikke annoncering ud fra folks personlige netværk," siger Jens Skipper Rasmussen til Newspaq.

Han afviser altså, at Venstre står bag annonceringen, og siger, at det må være "private støtter", der står for den personlige annoncering.

Han fortæller, at partiet i øjeblikket eksperimenterer med annoncering på facebook.

"Facebook er et nyt medie, og vi arbejder på at samle erfaringer med det," siger Jens Skipper Rasmussen.

Facebooks annoncesystem, Beacon, har de seneste måneder været udsat for stærk kritik, blandt andet fra Venstre selv. EU-parlamentsmedlem Karin Riis-Jørgensen (V) har for nylig krævet et EU-indgreb mod indsamlingen af informationer, som, hun mener, kan krænke den enkelte borgers privatliv og samtidig misbruges i markedsføringsøjemed.

Paradoksalt nok en praksis som netop anvendes med de aktuelle støtte-reklamer for statsministeren.

Annoncesystemet Beacon er udskældt, fordi det bruger informationer om brugerens interesser fra både facebook og en række andre medier i præsentationen af annoncer. På den måde kan deltagelse i en facebookgruppe for det lokale gymnastikhold kombineret med forbrug af fitness-videoer på videotjenesten Joost f.eks. resultere i reklamer for fitness-maskiner og slankeprodukter.

/Newspaq/

faktaboks