TEMA: VERDEN SET FRA ET FØRERHUS: Vanvidstruckere praler med dødskørsel

24. jan 2011
Østeuropæiske chauffører står på de store lastbilværksteder og praler med dødskørsel. Men de bliver ikke politianmeldt.

Både lastbilchauffører og store lastbilfabrikanter ser stort på, at det er kriminelt og til fare for trafiksikkerheden at sætte lastbilernes fartskriverne ud af kraft, så chaufførerne kan køre i døgndrift med alt for høj fart.

I hvert fald lægger nogle af de chauffører, der besøger de store lastbilværksteder, ikke skjul på, at de snyder. Og de store lastvognsfabrikanter erkender, at de ikke politianmelder vanvidschaufførerne.

Avisen.dk har besøgt flere lastbilværksteder og talt med flere erfarne mekanikere, der alle bekræfter problemet.

Læs også: Søvnige svindel-truckere er livsfarlige

"Det er deprimerende og helt surrealistisk at være vidne til, at især polske og littauiske chauffører viser os magneterne og står og griner og praler med, at de snyder fartskriveren," siger en mekaniker fra et Scania-værksted i provinsen.

Vil ikke være uvenner med kunderne

Ligesom mekanikerne på to storkøbenhavnske værksteder ønsker han ikke sit navn offentliggjort. Men alle fortæller de, at de undlader at politianmelde svindlen. Det sker for ikke at gøre sig uvenner med kunderne.

"Vi politianmelder det ikke, for vi er ikke politiet," bekræfter Michael Friis, der er pressechef for lastvognsfabrikanten Scania i Danmark.

"Vi ringer heller ikke til politiet, hvis vi ser en lastbil, der kører med 100 km/t på motorvejen. Det er politiets opgave at være politi. Det er for at bevare et godt forhold til kunderne," siger Michael Friis.

Burde underrette politiet

Peter Andersen, der er markeds-kommunikationschef for Volvo Lastvogne Danmark understreger, at Volvo ikke har pligt til at indberrette snyd.

"Men i den perfekte verden burde man måske underrette politiet, men det er korrekt, at vi ikke gør det konsekvent. Det er hele diskussionen om stikkersamfundet. Det er hellet ikke alle, der politianmelder en kammerat, der tager bilen hjem i beruset tilstand," siger han.

Michael Friis forklarer, at Scania nøjes med at underrette vognmanden.

"Jeg tror, at de fleste vognmænd vil have at vide, hvis der er nogle chauffører, der kører rundt og laver numre," siger han.

Læs også: Presset vognmand erkender lovbrud

Nye fartskrivere...

I slutningen af 2012 kommer en ny, mere sikker fartskriver på markedet, men det er kun nye lastbiler, der skal være udstyret med dem.

Dermed kan de chauffører, der ønsker at snyde, fortsætte i mange år, hvis ikke de bliver afsløret af politiet.