DAGENS TIP: Undgå skader på skiferien

13. feb 2011
Vinterferien står for døren, og det betyder skiferie. Men hvordan undgår man at vende tilbage til arbejdet med skader og et brækket ben? Få gode råd til at komme i form til skiferien.

Hver vinter kommer mange hundrede danskere til skade på Europas skisportssteder. Det kan derfor være en god ide at træne og styrke kroppen hjemmefra, så man minimerer risikoen for at få skader.
Skiekspert Thomas Uhrskov giver her fem gode råd til, hvilke øvelser, man med fordel kan lave hjemme eller på arbejde, så man er bedst udrustet til strabadserne.

5 gode øvelser

1. Stå på ét ben
Det er for sent at træne ledbånd og sener, men du kan imødegå den værste ømhed i lårene.
- Den bedste øvelse er at stå på ét ben og tegne sjove mønstre i luften med det andet ben. Det træner lår og knæ, siger Thomas Uhrskov.

2. Sæt dig op af en væg – uden stol
Du er stolen. Underbenene skal være lodret, og lårene vandret.
- Du skal holde positionen så lang tid som muligt og ti sekunder længere end sidst. Det er
en rigtig god øvelse for lårene, siger skiekspert Thomas Uhrskov.

3. Træn din balance
Hop sidelæns over en bunke med bøger. Det giver både styrke og balance.

4. Træn smidighed
- Det er altid godt og kan være med til at modvirke ømhed. Her taler vi
udstækningsøvelser og at lave cirkler med hoften, siger Thomas Urhskov.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

5. Nyd turen ned ad bjerget
Jo sjovere, du har det, jo bedre lærer du. Er du stiv af skræk, finder der ingen læring sted.
- Den allermest simple øvelse, man kan lave, er at tage en tur ned ad bjerget og synge samtidig, så slapper man helt af i kroppen, siger Thomas Uhrskov.

5 gode øvelser

1. Træn lår og knæ: Stå på ét ben

2. Træn lår: Sæt dig op ad en væg

3. Træn balance: Hop sidelæns

4. Træn smidighed: Stræk ud

5. Syng og nyd skituren