DAGENS TIP: Undgå kaloriefælden i kantinen

3. apr 2011
Vogt dig for skjulte bomber i salaten og start med at lægge fuldkornsbrød på tallerkenen.

Når buffeten bugner af lækkerier kan det være fristende at spise sig en pukkel på. Menmed et par enkle råd kan du undgå at falde i fedme-fælden, når buffeten står som etgastronomisk slaraffenland foran dig.

Sundheds- og ernæringsmedarbejder Mette Toftegaard Rasmussen fra Fødevarestyrelesen giver gode råd.

5 råd til sundere kantinemad

1. Dan dig et overblik over buffeten

Start med at gå en tur rundt om buffeten, og se, hvad der er på menuen i dag. Det erikke sikkert, at kantinepersonalet har indrettet logistikken sådan, at du er mest tilbøjeligtil at fylde tallerkenen med den sunde mad.

2. Forestil dig et Y, når du øser din mad op på tallerkenen

Start med at vælge salat og fuldkornsbrød. Og spis efter Y-modellen. En femtedel skalbestå af kød, fjerkræ, fisk, æg, ost og sovs. To femtedele skal bestå af brød, kartofler, riseller pasta. To femtedele skal bestå af grøntsager (gerne to forskellige slags) eller frugt.

3. Undgå fede toppings

Gå uden om peanuts, fetaost, ost, soltørrede tomater i olie og oliven. I mange kantinerer det helt ude af proportioner med de her fede toppings, som du kan vælge, når du hartaget din salat. Men dem skal du i sagens natur undgå.

4. Efterspørg sund mad
Kantinepersonalet skal tænke over, hvor de placerer maden i buffeten. Jeg vil råde demtil at sætte salaterne først i stedet for at stille dem ovre i en særlig salatbar. Hvis sild,mørbradbøf og karrysalat står først, så ender det måske på din tallerken, så der ikke erplads til salaten til sidst.

5. Ledelsen skal gå foran

Alle eksempler viser, at kantinedamen kan sprælle nok så meget i køkkenet, men hvisikke ledelsen signalerer, at sund mad er en vigtig del af virksomhedens værdigrundlag ogitalesætter det over for den øvrige ledelse, medarbejderne og kantinen, så når projektetikke særlig langt.