'Vi har brug for at få kontrolleret, hvem der kører taxaerne, hvor længe de sidder i bilen og hvilke tilladelser de har,' lyder det. (Arkivfoto) Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Presses til arbejdsuger på op til 90 timer

7. okt 2020, 10:40
Taxachauffører er endt i et dilemma. De arbejder i op til 90 timer hver uge - i strid med loven. Alligevel tjener de ikke nok. Alt sammen på grund af den nye taxalov fra 2018.

Med den nye taxalov fra januar 2018 blev det muligt for langt flere chauffører at få den nødvendige køretilladelse til at transportere mennesker fra A til B, fordi begrænsningen i antallet af køretilladelser delvist blev fjernet.

Men med den kom også et stort problem for landets taxachauffører, fordi de mange nye tilladelser har fået så mange flere taxaer på gaden, at det er svært at fylde bilerne op med køreklare passagerer.

Det skaber et uungåeligt pres på chaufførerne, der i landets største byer må sidde bag rattet i et uhørt antal timer - helt op mod 14 timer på én arbejdsdag - for at tjene til dagen og vejen.

Det skriver DR, der også beskriver det dilemma, chaufførerne nu sidder i, fordi loven forbyder så lange arbejdsdage.

Artiklen fortsætter efter faktaboksen..

Det siger Taxilovens paragraf 10

'Indehaveren af en tilladelse til erhvervsmæssig persontransport skal følge de bestemmelser, der sikrer de ansatte løn, herunder særlige ydelser, samt arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område.'

Kilde: Retsinformation

Over for DR erkender Færdselsstyrelsen dog, at de ikke har gennemført én eneste kontrol med, om loven bliver overholdt siden 2018.

Det får flere partier til at kræve, at der gøres noget ved problemet, ligesom at Transportminister Benny Engelbrecht (S) kalder sagen for bekymrende.

Den holdning deles hos 3F, hvor man er rystet over forholdende og den manglende kontrol.

- Vi har brug for at få kontrolleret, hvem der kører taxaerne, hvor længe de sidder i bilen og hvilke tilladelser de har. Men der er ingen kontrol af dette, og vi frygter, at det kan gå ud over sikkerheden, at chaufførerne kører op til 15 timer om dagen. Vi venter kun på, at nogen falder i søvn bag rattet, og jeg frygter, at vi en dag får en dødsulykke, siger Jørn Hedengran, der er forhandlingssekretær i 3F Transport, til DR.