Praktikanter og studentermedhjælpere til infomøde hos Nestlé om brug af LinkedIn. Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix

LinkedIn er elitens fest: 'Ufaglærte skal ind i kampen'

3. feb, 06:00
LinkedIn er elite-Danmarks fest, viser undersøgelse, men karriererådgiver opfordrer ufaglærte til at bruge netværket til at finde nyt job. Ifølge ekspert er LinkedIn ikke et tag-selv-bord for jobsøgende uden et stort netværk og digitale færdigheder.

Er du på LinkedIn?

Svaret er formentlig 'nej', hvis du arbejder som butiksassistent eller på en fabrik. Og svarer du 'ja', er du sandsynligvis akademiker eller har en mellemlang videregående uddannelse.

LÆS OGSÅ: 100 jobafslag, næseblod og for højt blodtryk: 'Man er jo ikke mindre værd, bare fordi man er fyldt 50'

En ny undersøgelse fra Business Danmark, der er en fagforening og a-kasse for salgs-, marketings- og rådgivningspersonale, viser, at mens 42 procent af danskerne har en profil på LinkedIn, er blot én ud af seks danskere med folkeskolen som længste uddannelse – svarende til 18 procent – på LinkedIn.

Til sammenligning har næsten ni ud af ti med en universitetsuddannelse en profil på det sociale jobnetværk.

Camilla Møhring Reestorff, der er lektor ved Institut for Kommunikation og Kultur – Nordisk Sprog og Litteratur, Aarhus Universitet og forsker i sociale medier, sammenligner LinkedIn med en dating-app.

- Før Tinder handlede online-dating jo om, om man var på dating.dk eller på elitedaters. LinkedIn er lidt som elitedaterne, siger hun.

Er man ikke en del af eliten, som allerede er til stede på LinkedIn, kan det virke som en lukket fest, fordi brugerne skaber forbindelser og netværker med dem, de i forvejen kender, mener hun.

- For en ufaglært kan det være lidt som at blive inviteret med til en fest i en stor hal og så stå ovre i hjørnet uden at kende nogen, siger Camilla  Møhring Reestorff.

Kom ind i kampen

Det vil Kasper Rubæk, der er karriererådgiver hos Business Danmark, gøre op med. Fra ham lyder budskabet: Ufaglærte og folk med kort uddannelse skal komme ind i kampen og oprette en profil på LinkedIn. Ganske enkelt fordi der ifølge ham er job at hente på det sociale netværk.

- Når nu langt de fleste typer job bliver slået op på LinkedIn, og arbejdsgivere i nærmest alle brancher bruger det, er det simpelthen for dumt ikke at have en profil, også selv om man ikke har en lang uddannelse, siger han.

Ifølge Kasper Rubæk er virksomhedernes største udfordring i disse år at finde talenter.

- Og så er det jo ærgerligt, at du som arbejdsgiver ikke kan finde talenterne på LinkedIn, siger han.

Han peger på, at der inden for hans eget felt, salg og marketing, er mange dygtige mennesker, som måske er startet som rejseguides eller telemarketingansatte, og som ikke er gået den slagne vej via gymnasiet og videre i uddannelsessystemet.

- For en virksomhed, der sælger noget, ville det jo være super at have mulighed for at finde de bedste butiksassistenter fra Elgiganten på LinkedIn, som måske kunne klare sig godt som account manager i en anden virksomhed, siger Kasper Rubæk.

Men sådan ser virkeligheden ikke ud.

Kun otte procent af brugerne på LinkedIn, der har folkeskolens afgangsprøve som højeste uddannelse, bruger netværket til at søge job. For akademikere gælder det for hver tredje, viser undersøgelsen, som er lavet blandt 1.020 repræsentativt udvalgte danskere i alderen 18-70 år.

 Jeg tror ikke, at ufaglærte er bevidste om muligheden, og det er de ikke, fordi de tænker, at det ikke er relevant for dem
Kasper Rubæk, karriererådgiver, Business Danmark 

- Jeg tror ikke, at ufaglærte er bevidste om muligheden, og det er de ikke, fordi de tænker, at det ikke er relevant for dem, siger Kasper Rubæk.

At der kan være noget at hente for jobsøgende på LinkedIn, tyder en undersøgelse fra rekrutteringsvirksomheden Balisager på. I undersøgelsen, som er fra 2018, svarer 52 procent af de adspurgte offentlige og private virksomheder, at de bruger LinkedIn som rekrutteringskanal.

Men for 53-årige Poul Bilde Brerup har jobjagten på det sociale netværk foreløbig ikke kastet noget konkret af sig . I 2018 mistede han sit job i Vesterbro Kontorforsyning i København, hvor han havde arbejdet som faglært butiksassistent i næsten 20 år.

Sidste år deltog han derfor i et LinkedIn-kursus for ledige via sit fagforbund HK Privat og har siden brugt sin LinkedIn-profil aktivt i jagten på et nyt job.

LÆS OGSÅ: Guide: Sådan pimper du din LinkedIn-profil

- De fortalte os, at det var godt i forhold til erhvervslivet at have en god LinkedIn-profil, og de kom med gode råd til, hvordan man kunne forbedre sin profil, siger Poul Bilde Brerup.

Han har forbedret sine tekster på LinkedIn-profilen og har brugt tid på at beskrive, hvad han er god til. Derudover har han fået taget et professionelt profilfoto og lagt et gennemarbejdet CV ind på sin profil. Men foreløbig har det arbejde ikke givet pote.

- Måske er det, fordi jeg mangler noget på uddannelsessiden, kombineret med min alder, lyder Poul Bilde Brerups egen analyse.

Der findes ingen videnskabelige undersøgelser af, hvor godt LinkedIn er til at matche jobsøgende med arbejdsgivere, men Camilla Møhring Reestorff er ikke i tvivl om, at der faktisk sidder chefer fra mindre virksomheder på LinkedIn og leder efter nye folk, og at de også finder dem ad den vej.

- Men vi ved fra forskningen, at man har seks gange større sandsynlighed for at få et job, hvis man kender nogen på arbejdspladsen i forvejen. Og hvis man så ikke kender dem, der ansættter, står man jo ikke bedre på LinkedIn, siger hun.

Fænomenet kaldes 'network gap' (netværksgab, red.), og den problematik er LinkedIn selv bevidst om, fortæller hun.

Benspænd for ufaglærte

Men det er også et faktum, at langt de fleste brugere arbejder indenfor forretningsudvikling, salg, medicin, administration og ingeniør- og softwarearbejde, påpeger Camilla Møhring Reestorff. Og det er et stort benspænd for ufaglærte, mener hun, fordi LinkedIn-brugere skaber forbindelser og netværker med dem, de i forvejen kender.

- For ufaglærte, som leder efter et job, kan det være en udfordring at komme til en jobsamtale via LinkedIn med en salgschef fra en stor virksomhed. Måske ser salgschefen personen på LinkedIn, men der er langt derfra til, at samtalen kommer i stand, siger Camilla Møhring Reestorff.

Camilla Møhring Reestorff vil ikke afvise, at der er muligheder i LinkedIn for alle på arbejdsmarkedet, uanset uddannelsesbaggrund.

- Men vi må også bare erkende, at ulighed i samfundet generelt i dag også er digital ulighed. Hvis man eksempelvis er ordblind og ikke tidligt har fået hjælp og gode redskaber til at håndtere og arbejde med det, hvordan skal man så kunne skive en fængende, smart, kort og salgbar profil på LinkedIn? siger hun.

Ikke et quickfix

Camilla Møhring Reestorff hepper gerne på ufaglærte, som forsøger at bruge LinkedIn til at finde nyt job.

- Det er da et forsøg værd, men LinkedIn er ikke et quickfix, der løser folks problemer med at finde job. At bruge LinkedIn rigtigt kræver helt særlige digitale kompetencer, siger hun.

Camilla Møhring Reestorff peger på, at LinkedIn - som alle andre sociale medier - er en platform til historiefortælling.

- En god profil skal vise, hvem du er. Den skal være personlig, den skal dele dine succeser og dine væksttal, den skal beskrive dine talenter, og den indeholder nøgleord om dig, som er let søgbare. Den fortæller en god samlende personlig historie om dig på meget få linjer, som er fængende og har de stikord, som du ved, at en chef kunne finde på at lede efter for at ansætte sådan en som dig, siger hun.

Kasper Rubæk er ikke blind for, at det kan lyde som en stor mundfuld for en nybegynder på LinkedIn. Men det bør ikke skræmme nybegyndere væk, mener han.

- Forklar, hvad du er god til. Beskriv et eksempel, hvor du har været dygtig til kunde- eller borgerkontakt. Beskriv, hvornår du har gjort noget for bundlinjen. Forklar, hvordan du er en dygtig sygeplejerske, siger Kasper Rubæk.

Og brug så de mange guides og gode tip, som allerede findes på nettet, lyder hans råd.

En del ufaglærte danskere kæmper med ordblindhed eller mangler basale skrivefærdigheder. Hvad er dit råd til dem, hvis de søger job og gerne vil gøre sig positivt bemærket på LinkedIn?

- De bør kunne få hjælp af rådgiverne i a-kasserne eller i jobcentrene. Kombinationen af at google efter gode LinkedIn-guides, søge på YouTube og få professionel hjælp burde kunne få dig langt, siger han.

Men alt det er vel skønne spildte kræfter, hvis man ikke har de rigtige forbindelser til at begynde med på LinkedIn?

- Vi har lavet øvelser med studerende, som siger til os, at de ikke kender nogen på LinkedIn. Når de så går ind og kigger, kan de se, at de faktisk kender nogen derinde, siger han.

- Man kan jo også skrive en 'connect'-forespørgelse til en direktør, hvor du forklarer helt kort, hvad du kan, og at du er jobsøgende. Ofte vil det være nok til, at de forbinder dig til deres LinkedIn-netværk. Også selv om du ikke har en akademisk uddannelse, siger Kasper Rubæk.

Også det har Poul Bilde Brerup prøvet. I dag har han 150 kontakter på LinkedIn, hvoraf cirka 10 er arbejdsgivere, som han selv har skrevet til og gjort opmærksom på sig selv og sine kompetencer. Om hans aktive tilstedeværelse på LinkedIn har ført ham tættere på et job, kan han ikke sige.

- Det gør mig mere synlig for arbejdsgiverne, men jeg ved ikke, hvor god en chance det giver for at få et nyt job. Jeg har ikke fået så meget konkret ud af det, siger han.

Hvorfor tror du, at du ikke har fundet job via LinkedIn, nu hvor du har gjort alt det, man skal, for at gøre sig lækker overfor arbejdsgiverne?

- Jeg tror, at du står dig bedre på LinkedIn, hvis du har en længere udddannelse eller for eksempel er produktspecialist. Der tror jeg, at du er mere attraktiv for arbejdsmarkedet, end hvis man har en kort uddannelse som mig. Det er mit klare indtryk, at os uden så meget uddannelse generelt set ikke er lige så attraktive som andre.

Tror du, at du finder et job via LinkedIn?

- Man kan da altid håbe. Skal vi ikke sige det sådan. Ha ha. Jeg er optimist af natur, men realiteterne har vist mig noget andet, siger han.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her