Storstrømsbroen er et af tidens største infrastrukturprojekter. (Arkivfoto) Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Udenlandsk arbejdskraft dominerer på Storstrømsbroen

15. jun, 06:30
Virksomheder fra Italien, Rumænien og Portugal sidder på omkring 75 procent af opførelsen af Danmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen.

Da der for halvandet år siden blev taget hul på opførelsen af Danmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen, var det med hejste Dannebrogsflag og jubel over udsigten til masser nye job i det sydsjællandske, hvor broen skal lede biler og tog til og fra Falster. Det skriver Fagbladet 3F.

Storstrømsbroen er et af tidens største infrastrukturprojekter, og det italienske konsortium, der står for det offentlige milliardbyggeri, forsikrede, at projektet ville kaste lokale jobs af sig.

- Vores prioritet er at finde lokal arbejdskraft, udtalte formanden for Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV) i september 2018.

Men i dag, hvor byggeriet for alvor er kommet i gang, er det totalt domineret af udenlandske byggeselskaber, der tager deres egen lavtbetalte arbejdskraft med.

Det viser en opgørelse, som Fagbladet 3F har fået fra Vejdirektoratet, der er bygherre på Storstrømsbroen.

På en liste over byggeriets 11 største virksomheder målt på arbejdskraft (hovedentreprenøren og de ti største underentreprenører, red.) er der kun to danske firmanavne – og de er begge stoppet på det store byggeri.

Både Vordingborg og Guldborgsund, som er de to nøglekommuner i broprojektet, har mange ledige, som venter på at komme i arbejde.

- De store infrastrukturprojekter bliver vundet af udenlandske virksomheder, som tager deres egen arbejdskraft med. Det er en udvikling, der har stået på over nogle år. For et lokalområde, som har håbet på en masse lokale bygge- og anlægsjobs, er det en skuffelse, når de store entreprenører fra Italien og andre lande kommer med deres egne folk, siger Jens Arnholtz, der er lektor på forskningscentret for arbejdsmarkedsstudier (FAOS) ved Københavns Universitet.

Før corona-krisen satte ind, var der op mod 200 bygningsarbejdere i gang på Storstrømsbroen, og hos Vejdirektoratet vurderer projektchef Niels Gottlieb, at omkring 75 procent af arbejdskraften på byggepladsen er fra udlandet.

De lokale fagforeninger, der følger byggeriet tæt, mener, at det kan være endnu mere.

- Jeg vil skyde på, at det er omkring 80 procent af byggeriet indtil videre, der er lavet af italienere og andre udlændinge, og der vil komme endnu mindre dansk arbejdskraft, nu hvor produktionen rigtigt er kommet i gang, siger Dennis Fridthjof, der er formand i Dansk El-Forbund Storstrøm og jævnligt deltager i løntjek og andre aktiviteter på brobyggeriet.

El-formandens faglige arbejde på Storstrømsbroen kommer dog ikke mange lokale elektrikere til gavn, fortæller han.

- Der har været nogle få danske firmaer inde på nogle småopgaver, men de store opgaver er der hyret udenlandske firmaer ind til. Så vidt jeg ved, er der ikke nogen danske elektrikere på byggeriet lige nu. SBJV har hyret et italiensk el-firma (Standard System, red.) til at lave lys og el i de store produktionshaller, siger Dennis Fridthjof.

El-virksomheden Enelco fra Nykøbing Falster er et af de lokale firmaer, der forgæves har forsøgt at få opgaver på Storstrømsbroen. De bød sidste år ind på opgaven i millionklassen med at lave el-arbejdet i produktionshallerne – men fik en lang næse.

- Det var en usædvanlig proces, hvor vi havde en meget, meget kort frist til at lave et tilbud på en stor og kompliceret opgave. Men vi syntes, der var en spændende opgave, så vi gik sammen med et andet lokalt firma og brugte mange ressourcer på at lave et godt og seriøst tilbud. Det endte med, at vi ikke hørte noget fra SBJV i flere uger, og til sidst hørte vi fra anden side, at et italiensk firma (Standard System, red.) havde fået opgaven, fortæller direktør Lars Sørensen.

Den italienske hovedentreprenør SBJV mener, at de har levet op til deres forsikringer om at ville hyre lokal arbejdskraft.

- Vi er meget tilfredse med niveauet for lokal arbejdskraft. Med lokal mener vi danskere, men også EU-borgere med permanent ophold i Danmark. Vi ansætter ikke mennesker på grund af deres nationalitet, køn eller tro, men fordi de er kvalificerede og har en ægte interesse i at være en del af dette spændende, internationale projekt, lyder det i et skriftligt svar fra Luciano Brunetti, der er direktør i det italienske byggeselskab Itinera, som fører an i SBJV-konsortiet,

Luciano Brunetti forklarer videre, at brobyggeriet har stået på i en periode med lav ledighed og fuldt tryk på den danske byggebranche.

- Derfor har mange danske virksomheder desværre valgt ikke at deltage i vores udbud, og derfor er der et flertal af udenlandske virksomheder, der arbejder med projektet. Vi har dog opfordret alle virksomheder, som vi samarbejder med, til at rekruttere lokale medarbejdere, og det er der heldigvis flere, der har gjort, lyder det fra den italienske byggechef.
Blander sig ikke

Hos Vejdirektoratet vil projektchef Niels Gottlieb ikke forholde sig til den meget store andel af udenlandsk arbejdskraft på Storstrømsbroen.

- Det har vi ikke nogen holdning til. Forstået på den måde, at vi har en kontrakt med en entreprenør, og de finder den arbejdskraft, de skal bruge. Hvor arbejdskraften kommer fra, blander vi os ikke i. Det, vi går op i, er, om arbejdet foregår efter danske forhold, og om løn- og ansættelsesvilkårene overholder de danske regler.

Kan det ikke ærgre jer som offentlig bygherre, at der ikke er kommet flere danskere i arbejde på projektet?

- Det har hele tiden være kendt, at det er et projekt med meget udenlandsk arbejdskraft, og det bliver løst af store internationale firmaer, som har erfaring med teknisk vanskelige byggerier. Og jeg glæder mig over, at der er mange, der nyder godt af sådan et stort projekt i lokalområdet – for eksempel lokale firmaer, der står for catering, administration og at fjerne affald, siger Niels Gottlieb.