Ubehøvlede taxachauffører skal have bøder

10. apr 2010
Uforskammede taxichauffører skal straffes økonomisk, mener landets næststørste taxiselskab. Langt ude, siger en fagforening.

Taxichauffører med dårlig disciplin skal rammes på pengepungen. Hvis en chauffør sviner kunderne til, slås med en kollega, ryger i bilen, stjæler ture fra andre chauffører eller møder på job uden uniform, skal han straffes med bøder på 500-1000 kroner.

Sådan lyder et forslag fra landets næststørste taxiselskab, Aarhus Taxa.

Et såkaldt adfærdsregulerende bødesystem kan højne kundetilfredsheden, fordi chaufførerne vil opføre sig bedre, mener Morten Elgaard, der er næstformand i Aarhus Taxa.

Chauffører slås indbyrdes

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

"Der er set eksempler på, at man kalder en kunde en dum so, kommer op at slås på gaden iført vores uniformer, ryger i bilerne eller på andre måder overtræder reglerne og yder en mangelfuld service," siger han.

"Derfor mener jeg, at risikoen for en disciplinærbøde direkte til chaufføren ville øge hans motivation for at opføre sig i overensstemmelse med regler, love og god skik," siger Morten Elgaard.

Bøder til vognmændene

Aarhus Taxa har ligesom størstedelen af landets øvrige hyrevognsfirmaer allerede i årevis udstedt bøder til chaufførernes arbejdsgivere, vognmændene, når chaufførerne har opført sig forkert.

Det skal der altså laves om på, så bøden rammer chaufførerne selv – ikke arbejdsgiverne, mener taxiselskabet.

"Det er langt ude, og hører ikke hjemme på et moderne arbejdsmarked," siger Uffe Rasmussen, der er formand for Hyrevognschaufførernes Landsklub under fagforeningen 3F.

Nystrøget skjorte

"Det kan da ikke passe, at chaufførerne skal tage penge med på job for at kunne betale en bøde for eksempelvis ikke at have en nystrøget skjorte på. Det nuværende bødesystem har vi for at kunne sanktionere vognmænd, der ikke lever op til deres ansvar som arbejdsgivere," siger han.

Sådan bør det også være i fremtiden mener både Uffe Rasmussen og taxivognmændenes egen interesseorganisation Dansk Taxi Råd (DTR).

"Udsteder man bøden direkte til chaufførerne, så friholder man arbejdsgiverne, vognmændene, for ansvar," siger Trine Wollenberg, direktør for DTR.

Vognmænd sender bøde videre

"Men faktisk er det ingen hemmelighed, at vognmændene allerede i et vist omfang sender bøderne videre til chaufførerne," fortæller hun.

Det bekræfter Morten Elgaard, Aarhus Taxas. Han er også taxivognmand:

"Hvis jeg havde en chauffør ansat, der ikke opførte sig ordentligt, og jeg derfor fik en bøde, ville jeg også sende den videre til vedkommende, selv om jeg godt ved, at fagforeningerne er imod det."

Morten Elgaard argumenterer med, at en bødestraf i mange tilfælde kan være et mildere og mere effektivt middel end et fyringsvarsel eller en afskedigelse.

Intern kontrol

I de fleste af landets taxiselskaber findes et ordens- og kontroludvalg bestående af betroede og erfarne medarbejdere, som læser kundeklager, afhører chauffører og vurderer, om chaufførerne skal idømmes bødestraffe.