TEMA: VERDEN SET FRA ET FØRERHUS: Truckere kører med falske førerkort

5. feb 2011
Lastbilchauffører svindler ved at kopiere de kort, der ellers skulle tvinge dem til at holde pause.

Lastbilchauffører er til fare for deres medtrafikanter, fordi de snyder politiet ved at køre hvileløst rundt i alt for mange timer med forfalskede eller lånte førerkort.

De personlige førerkort, der ikke skal forveksles med kørekort, gemmer oplysninger om, hvor længe den enkelte chauffør har kørt.

Ved at have ekstra kort kan chaufførerne køre i døgndrift uden, at det bliver opdaget.

Indrømmelse

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

 Politiet, der skal kontrollere chaufførernes køre-hviletider, bekræfter, at der svindles med kortene.

"Vi har registrer tilfælde, hvor chauffører kører med både kopierede kort og kort, som de har lånt af andre, og det siger noget om den opfindsomhed, der er i branchen. Man gør store bestræbelser for at snyde,” siger vicepolitiinspektør Ole Juul Schmidt fra færdselspolitiet i Nordjylland.

Svindlen bekræftes af den forhenværende eksportchauffør og vognmand Finn Kristensen.

"Jeg indrømmer, at jeg i årevis havde to førerkort og at jeg kørte 18-20 timer i døgnet. Det er slet ikke unormalt, at chauffører har to eller tre førerkort, så de er helt er fri for at holde pause," siger han til Avisen.dk.

Læs også: Søvnige svindel-truckere er livsfarlige

"Man skaffer kortene ved at aflevere 50 euro og et pasfoto hos personalet på nogle tyske rastepladser, når vi kører sydpå. På hjemturen får man en tro kopi af det originale kort," fortæller Finn Kristensen, der drev FK Transport på Sydals.

Mindre risiko om natten

Henrik Brunstedt, der har været ansat i Rigspolitiets færdselsafdeling og er medindehaver af rådgivningsfirmaet Tungvognsspecialisten, fortæller, at det især er udbredt, at chauffører låner kort af andre chauffører for derved at kunne fordoble køretiden.

"De kører med falske kort, men især med lånte kort om natten, hvor risikoen for at blive stoppet af politiet er mindre," siger han.

Svindlen kan nemlig afsløres, men det kræver, at politiet kontrollerer både førerkortet og kontrolapparat, men ofte kontrollerer politiet udelukkende førerkortet.

Massiv politirazzia

I sidste uge sendte Ole Juul Schmidt fra færdselspolitiet i Nordjylland 12 betjente ud på razzia for at kontrollere lastbiler på motorvejen ved Støvring nær Aalborg.

"Den massive kontrol afslørede igen, at der er ganske alvorlig problemer i branchen. Der er flere tilfælde, hvor chaufførerne blev sendt hjem for at sove et godt stykke tid," fortæller han.

125 chauffører blev viftet ind til siden og sigtet for i alt 138 forhold. I 22 tilfælde var der uregelmæssigheder i anvendelsen af fartskriveren. 17 kørte med overlæs. I 93 tilfælde var der overtrædelser af køre-hviletids-bestemmelser. 6 kørte for hurtigt.

Konsekvente overtrædelser

"Der, der er mest markant, er de konsekvente overtrædelser af køre-hviletids-bestemmelserne,” siger han.

Betjente afslørede også en chauffør, der 90 gange havde snydt ved at afbryde fartskriveren med en magnet.

"Og de lastbiler, der kørte for hurtigt, kunne kun gøre det, fordi, der på en eller anden måde var manipuleret med køretøjerne," siger han og understreger, at det ikke kun er chaufførerne, der bærer skylden.

"Jeg mener bestemt også, at vognmændene har et meget alvorligt problem, for de er slet ikke uvidende om, hvad der foregår," siger Ole Juul Schmidt.

Læs også: Krav om skærpet kontrol med svindeltruckere