Trods corona-nedlukning: Virksomheder tilfredse med jobcentre

Jobcenter_neutralt_Ida_Guldb__k_ArentsenRitzau_Scanpix
Langt de fleste virksomheder er tilfredse med jobcentrenes indsats. Og det har corona ikke ændret på Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
22. apr. 2021 17.00
Til trods for at beskæftigelsesindsatsen i længere perioder har været suspenderet, giver virksomhederne fortsat rigtig gode karakterer til jobcentrenes evne til at samarbejde og finde kandidater.

Denne artikel er oprindeligt bragt på HK Kommunal.dk og bliver publiceret på A4 som en del af et samarbejde. Artiklen er redaktionelt udvalgt og bearbejdet af A4.

Flere end 8 ud af 10 virksomheder er stadig meget tilfredse med jobcentrenes service. Det viser en ny undersøgelse fra KL's nyhedsbrev Momentum med udgangspunkt i næsten 4.600 besvarelser fra virksomheder, der har været i kontakt med et jobcenter i løbet af det seneste år.

LÆS OGSÅ: Socialrådgiveren Lone: Bevar coronakrisens færre krav til ledige

De markant positive resultater fra den nye undersøgelse matcher tidligere tilsvarende undersøgelser, der også viser bred virksomhedsopbakning til jobcentrenes indsats – coronanedlukning eller ej.

83 procent af virksomhederne har samlet set været tilfredse eller meget tilfredse med jobcenteret, mens kun 4 procent har været decideret utilfredse, viser undersøgelsen. Den markante tilfredshed gælder på områder som samarbejde, forståelse for virksomhedens behov, responstid og kommunikation.

Jobcentre finder kandidater

Blandt andre af undersøgelsens mere markante resultater kan nævnes:

60 procent af virksomhederne angiver, at de i 2020 har fået fremsendt kandidater af jobcentret. 75 procent af virksomhederne var tilfredse eller meget tilfredse med jobcenterets evne til at finde en kandidat, der passede til virksomhedens behov. Og 49 procent har ansat en medarbejder som følge af samarbejdet med jobcentret omkring rekruttering.

LÆS OGSÅ: Dennis har været tilknyttet jobcenter i 16 år: ’Det har ødelagt mig’

I Dansk Industri er det vicedirektør Steen Nielsens indtryk, at virksomhedskontakten bliver prioriteret meget højt i de fleste kommuner, og også er blevet det i 2020.

- Det er rigtig glædeligt, at kommunerne prioriterer det og har en god forbindelse til det lokale erhvervsliv og et blik for, hvad erhvervslivet har behov for. For jo bedre viden man har om jobmulighederne i lokalområdet, jo bedre kan man hjælpe de ledige videre, siger Steen Nielsen til Momentum.

Også formanden for Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalget i KL, Thomas Kastrup-Larsen (S), glæder sig over, at virksomhedernes tilfredshed trods coronarestriktioner over tid er fastholdt på det samme høje niveau.