Buschauffører efterspørger bedre beskyttelse i busser under coronakrisen. Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

Selskaber giver utrygge ansatte mundkurv på: - Der er jo ikke noget, der beskytter os

28. apr 2020, 06:45
Selvom landets buschauffører ønsker at blive afskærmet fra kunderne, mens risikoen for coronasmitte er højest, er der ikke meget hjælp at hente hos landets trafikselskaber, lyder det fra flere chauffører.

Hold din mund, og kør din bus.

Sådan synes parolen at være fra en række af landets trafikselskaber til de chauffører, der hver dag sidder bag rattet i landets mange busser, der transporterer danskerne fra A til B.

LÆS OGSÅ: Mangel på plastikkirurger skævvrider sundhedsvæsnet: ‘Det kan blive meget dyrt for samfundet’

I hvert fald er det ikke tilladt at tale åbent om sikkerhedsforholdene i busserne under coronakrisen. Det fortæller en række buschauffører, som A4 Arbejdsliv har været i kontakt med. De har alle fået mundkurv på af store trafikselskaber som Movia og Sydtrafik.

Baggrunden er en udbredt frustration blandt chaufførerne over ikke at blive beskyttet tilstrækkeligt i busserne, mens risikoen for smitte med covid-19 er på sit allerhøjeste.

Der er nemlig ikke meget, der afskærmer chaufføren fra kunderne i busserne. Og når man ikke kan bevæge sig bag rattet, så er det mildest talt utrygt, lyder det fra chaufførerne.

- Vi har sedler til at ligge på de to forreste sæder, men ingen afskærmning eller sågar afmærkning på gulvet. Så når folk vil spørge om noget under kørslen, så kan de komme helt op til os, men vi kan jo ikke flytte os, lyder det fra en chauffør, der er ansat hos det private bustrafikselskab Umove, der kører for Sydtrafik i Jylland.

Han ønsker at være anonym, fordi Sydtrafik ifølge ham har forbudt deres chauffører at udtale sig negativt om virksomheden. Anonymiteten er vigtig for ham, fordi hans udsagn ellers vil føre til ‘fyring på stedet’.

Ikke tilladt

Ifølge chaufføren er de fleste passagerer gode til at holde afstand, men der er også en kundegruppe, for hvem coronavirus ikke synes særlig alvorligt.

- Nogle glemmer det, mens andre er helt ligeglade. Man bliver da lidt nervøs, når der lige pludselig står en ved siden af og spørger om noget, når man ikke har set, at de er på vej op igennem bussen, fordi man koncentrerer sig om kørslen, siger han.

Netop derfor ønsker han en sikkerhedsforanstaltning, der afskærmer ham fra passagererne. Enten ved at opsætte en plastikrude, ligesom for eksempel ekspedienter i dagligvarebutikker har fået det, eller ved helt at forhindre passagererne i at komme op til chaufføren.


Sådan kan en afskærmning laves. I dette tilfælde med en rude. Foto: Christian Frederiksen

Men så nemt synes det ikke at være. Sydtrafik vil nemlig ikke tillade det og henstiller i stedet til, at chaufførerne blot sætter nogle sedler op, hvor man beder passagerer vise hensyn, forklarer chaufføren.

Men når det ikke er nok, så opfinder nogle chauffører deres egne løsninger, forklarer han. Den går dog heller ikke.

- Vi har fået at vide, at vi ikke må. Det er vores driftsledere, der bestemmer det. De har så spurgt Sydtrafik, som bare skyder det tilbage til driftslederne. Nogle driftsledere gør meget, hvor andre gør lidt, så det havde jo være godt, hvis Sydtrafik lagde en linje, som alle skulle følge, lyder det.

I vores busser har vi været så ‘heldige’, at vi har fået lov at tape et stykke sort tape fast på gulvet, der viser, hvortil passagerer må gå. Det er dét
Anonym buschauffør, Umove

At der er forskel på sikkerhedsindsatsen, kan en anden af Umoves chauffører, der også kører for Sydtrafik, nikke genkendende til. Hun ønsker ligeledes at være anonym, fordi også hun har fået mundkurv på af ledelsen.

- Det har været en drøj omgang. Vi har nu langt om længe fået lov til at spærre af, men spørgsmålet er hvor længe, siger hun med henvisning til, at sikkerhedsforanstaltningerne i busserne flere gange er blevet ændret.

Hun ønsker også en ensretning af sikkerheden, som både chauffører og kunder kan forholde sig til. Men så nemt er det ikke, når det er trafikselskaberne, der bestemmer.

Ingen beskyttelse

Den oplevelse deler en af hendes kolleger fra Sjælland, der også er ansat hos Umove, som i hovedstaden kører for trafikselskabet Movia. Han ønsker ligeledes at være anonym af samme årsag sm sine to kolleger – frygten for repressalier og ultimativt fyring.

- I vores busser har vi været så ‘heldige’, at vi har fået lov at tape et stykke sort tape fast på gulvet, der viser, hvortil passagerer må gå. Det er dét, siger han ironisk og fortsætter:

- Der er jo ikke noget, der beskytter os fra den her virus, når kunderne kan komme helt tæt på os, og vi ikke kan flytte os. Så hvad skal vi bruge det til, siger han.


Her ses den streg på gulvet, der skal 'beskytte' chaufførerne.

Ifølge ham er det tæt på umuligt at komme igennem med kritik og forslag til forbedringer. Trafikselskabet Movia udstikker retningslinjer, som de private vognmændene og operatører følger til punkt og prikke. 

Alternativet er, at de mister Movia som kunde. Og den slags kan betyde et milliontab om året, lyder det fra chaufføren.

- Det er trafikselskaberne, der er bestemmer. Sådan er det, siger han.

Ifølge Johnny B. Hansen, der er adm. direktør for Umove, er det ikke korrekt, at trafikselskaberne bestemmer. Han anerkender dog, at det er dem, der langt hen ad vejen står for at udstikke retningslinjerne.

- Jeg synes lidt, at det er noget sludder. I store træk er det jo gjort ens alle steder. Så kan man måske finde nogle enkelte, hvor det er anderledes. Der gælder jo i store træk de samme retningslinjer på tværs af alle trafikselskaberne, og det er jo dem, der har haft dialogen med Sundhedsstyrelsen, siger han til A4 Arbejdsliv.

Service på afstand

Han bekymrer sig ikke om, at passagererne kan komme tæt på chaufførerne. Sådan er det ‘mange steder i samfundet’, pointerer han og forklarer, at det vil være ‘en omfattende konstruktiv ændring’, hvis man skulle opsætte afskærmning.

- Jeg siger ikke, at det ikke kan lade sig gøre, men det er ikke bare at sætte en rude op. Hvis det så bare var anbefalingerne fra sundhedsmyndighederne, men det er det jo ikke, siger Johnny B. Hansen.

Han vedkender, at det er Umove, der som arbejdsgiver har ansvaret for chaufførerne. Men det betyder ikke, at selskabet bare kan gøre, som det vil. Man er nemlig nødt til at betjene kunderne på måder, som trafikselskaberne også kan godkende. Sådan er kontrakten mellem dem, lyder det.

Den adm. direktør forklarer, at det er trafikselskaberne, der har ansvaret, når det kommer til at samarbejdet med sundhedsmyndighederne og dernæst at klarlægge anbefalingerne.

De har fuld ytringsfrihed. Vi har blot bedt dem om ikke at bruge vores chaufførportal (intern gruppe for chauffører, red.) som diskussionsforum
Lars Berg, adm. direktør, Sydtrafik

Når det kommer til Sydtrafik, så lyder de anbefalinger, som man har givet til sine vognmænd, at de to forreste sæder i bussen spærres af. Intet forhindrer dermed passagererne i at henvende sig til chaufføren.

Ifølge adm. direktør i Sydtrafik, Lars Berg, er det sådan, det skal være.

- Passagererne kan have spørgsmål til deres tur. Den service skal chaufføren kunne give - bare på afstand, siger han til A4 Arbejdsliv.

Han mener ikke, at det er nødvendigt at sætte en afskærmning op. Samtidig pointerer han, at chaufførerne er velkomne til at sætte afspærringsbånd op ved de forreste sæder.

- Det ville afskærme passagererne fra at snakke direkte ind i hovedet på chaufføren, ja, men det er jo heller ikke det, de gør nu, når der er spærret af, siger han.

Anbefalingerne følges

Men det er jo netop ikke alle busser, hvor der er spærret af, og chaufførerne er forvirrede over, hvad de må og ikke må. Så i mange tilfælde kan passagererne jo godt komme op til chaufføren?

- Ja, men i de tilfælde er chaufføren velkommen til at bede dem træde tilbage, hvis de kommer for tæt på, siger Lars Berg.

De kan de jo ikke nå, når de koncentrerer sig om at køre bus?

- Så konkret et eksempel kan jeg ikke svare på. Vi følger myndighedernes anbefalinger

Det er klart. Men der er vel intet, der forhindrer jer i at sikre jeres chauffører bedre, når nu de er utrygge?

- Nej, men det er meget omfangsrigt at begynde at montere ruder i busserne, og de tiltag vi har indført, mener jeg faktisk er tilstrækkeligt.

Så kunne I vel som alternativ gå ind i sætte det som krav, at der afspærres med afspærringstape?

- Modsat tænker jeg også, at du ikke har tusinde chaufførhenvendelser liggende. Jeg har også talt med chauffører, og jeg har ikke mødt nogen, der har sagt, at de er utrygge, siger han.

Det er korrekt, at jeg ikke har tusinde. Men de tre jeg har talt med siger også, at de ikke må udtale sig negativt for jer. Hvorfor må de ikke det?

- Det tror jeg ikke på, at vi har bedt nogen om. De har fuld ytringsfrihed. Vi har blot bedt dem om ikke at bruge vores chaufførportal (intern gruppe for chauffører, red.) som diskussionsforum.

LÆS OGSÅ: Plastikkirurg forlod det offentlige for det private: ‘Det handler ikke kun om bedre løn’

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Movia. Redaktionen er bekendt med de anonyme chaufførers identitet.