20200822-112758-L-1920x1079we
Der er utilfredshed over DSBs håndtering af coronasmitte blandt s-togspersonale. Det er ikke godt nok, lyder det fra Jernbanearbejdernes Landsklub. (Arkivfoto) Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix

Togpersonale kritiserer DSB efter smitteudbrud: ‘Det er jo ren vanvid’

24. dec 2020, 08:00
Flere ansatte i DSB er blevet smittet med coronavirus. Driften opretholdes, og personalet bliver bedt om selv at 'tørre af', lyder kritikken. DSBs ledelse forstår ikke kritikken og fremhæver, at man tydeligt har kommunikeret om, hvem der er smittet og generelt åbne om håndteringen.

'Hvis I skal køre togsæt 26 eller 83, skal I være ekstra grundige og omhyggelige med at spritte af på grund af corona. Ekstra servietter kan hentes i kantinen eller hos forretningsstøtte'.

Sådan lød en besked, der tikkede ind på driftpersonalet hos DSB s-tog den 19. december. Årsagen til beskeden er, at flere blandt DSBs s-togspersonale er blevet smittet med coronavirus. Derfor skal personalet nu vise ekstra forsigtighed for at undgå yderligere smittespredning.

LÆS OGSÅ: Vandt over DSB i sag om ytringsfrihed: 'Det føles som en kæmpe sejr'

Men det er ikke godt nok. Det mener Jernbanearbejdernes Landsklub, som kritiserer DSB for manglende forsigtighed i forbindelse med personalets sikkerhed.

- Siden marts har vi modtaget hundredevis af mails fra DSB, hvor vi får alt mulig information om alt fra hjemmearbejde blandt kontorpersonale til forholdsregler. Men når der så er smitte blandt driftspersonalet, så er der nærmest total tavshed.

Det forklarer et medlem af Jernbanearbejdernes Landsklub. Vedkommende ønsker at være anonym for at beskytte sin arbejdsmæssige position.

Vedkommende forklarer, at DSB blot har meddelt de ansatte, at der er to smittede logomotivførere, men intet om, hvor de pågældende har haft deres gang, og hvem de kan have smittet. Det ryster Jernbanearbejdernes Landsklub.

Jeg kan godt genkende synspunktet. Det er bare sådan, at den funktion vi har, den er driftkritisk, fordi vi er blevet bedt om at opretholde fuld drift af vores tog
Michael Sloth Højgaard, underdirektør hos DSB Togdrift

- Coronaen har for alvor ramt siden i fredags (fredag den 18, red.). Men det er kun, fordi vi taler sammen og opdaterer hinanden indbyrdes, at vi ved nogenlunde, hvad der foregår, for DSB er ikke til meget hjælp.

Derfor er der fortvivlelse over, at DSB efterfølgende blot sender en besked til personalet, hvor de beder dem om selv at stå for rengøringen af førerrum, når de overtaget et tog fra en anden togfører - som potentielt kan være smittet.

- Der er ikke nogen af os, der er uddannet til at gøre rent. At tro, at man kan gøre rent efter en coronasmittet, det er jo ren vanvid. Vi skal sidde i et lille rum, som vi kun har ganske få minutter til at overtage, fordi vi har travlt. Det er da galimatias at tro, at vi kan komme corona til livs ved bare at bruge nogle vådservietter.

'Vi er meget rystede'

Jernbanearbejdernes Landsklub har ikke meget tillid til, at DSB tager situationen alvorligt. I hvert fald ikke når det gælder driftspersonalet, som skal sørge for at holde togene kørende til tiden.

- Vi er meget rystede. Der har været meget fokus på det administrative personale, der er blevet hjemsendt og så videre. Men når det kommer til driftspersonalet, så er der bare tavshed, siger medlemmet og fortsætter:

- Ærligt talt tror jeg ikke, de ved, hvordan de skal håndtere det. Rammes driftspersonalet, så går det jo ud over togdriften, så de giver den lidt ekstra line her. Går den, så går den jo. Vi mener helt klart, at det er et kæmpe stort ledelsessvigt.

Men sådan forholder virkeligheden sig ikke. Langt fra. Det forklarer DSB til A4 Medier, efter at vi har forholdt dem kritikken fra Jernbanearbejdernes Landsklub.

God og tæt dialog

Hos DSB tager man coronasituationen alvorligt, uanset om det drejer sig om det administrative personale eller driftspersonalet. Det er dog en balancegang.

- Vi har sendt mere end hundrede nyhedsbreve ud, massevis af sms'er, og vi har ledere rundt omkring, der også kommunikerer ud til personalet. Alle emnerne omkring corona har fyldt utrolig meget, og jeg synes, vi har en god og tæt dialog omkring det, siger Michael Sloth Højgaard, der er underdirektør hos DSB Togdrift.

Ikke desto mindre oplever personalet det, ifølge Jernbanearbejdernes Landsklub, anderledes. Men den virkelighed kan Michael Sloth Højgaard ikke nikke genkendelse til.

- Det har jeg svært ved at forstå. Hver gang der har været et konkret persontilfælde, så har vi kommunikeret omkring det ved at skrive ud til personalet hvem og hvor, personen har været. Så jeg synes, vi har været utrolig åbne omkring problemstillingen her.

Men at bede personalet om selv at 'tørre af', når overtager et førerrum. Er det godt nok?

- Hele vores rengøringskoncept er qua corona kraftigt opgraderet. Hver 24. time bliver samtlige af vores tog totalrengjort og udluftet. Og så har vi bedt personalet om også at spritte af, hver gang et tog skifter lokomotivfører, siger Michael Sloth Højgaard.

Driftkritisk funktion

Er det godt nok, når personalet tilsyneladende ikke føler sig trygge ved det?

- Man skal altid stille sig selv spørgsmålet, om kommunikationen er god nok, hvis andre oplever det anderledes. Så det gør jeg også. Man kan altid tage andres undren til sig, men vi har på alle måder fulgt gældende regler.

LÆS OGSÅ: Sygeplejerske angrebet af coronaskeptikere: 'Jeg ved, hvor hun bor - vi finder hende'

Jernbanearbejdernes Landsklub mener, at I er mere uforsigtige, når det kommer til driftspersonalet, fordi konsekvenserne er for store, hvis den del mister kræfter. Er det sådan, at går den, så går den?

- Jeg kan godt genkende synspunktet. Det er bare sådan, at den funktion vi har, den er driftkritisk, fordi vi er blevet bedt om at opretholde fuld drift af vores tog. Jeg kan godt forstå, at nogle kan undre sig over, at de skal gå på arbejde, når kontoret er sendt hjem, men vi følger alle myndighedernes anbefalinger.

Ifølge de seneste tal fra Transportministeriet ser det dog ud som om, at juletrafikken i år kræver noget mindre af DSB. Knap 26.000 aflyste i sidste uge en bestilt togrejse, og hos DSB forventer man, ifølge Ritzau, at passagertallet vil blive halveret i forhold til julen sidste år.

- Jeg er glad for, at vi kan holde hele den kollektive trafik i gang for dem, der har en samfundskritisk funktion og for dem, der ikke har en bil selv, som for eksempel studerende, udtaler Transportminister Benny Engelbrecht (S) i en pressemeddelelse i den forbindelse.

Redaktionen er bekendt med navnet på det medlem af Jernbanearbejdernes Landsklub, der udtaler sig i denne artikel.