VI KENDER DET ALLE. Følelsen af at være sent på den. Vi SKAL nå toget ellers, når vi ikke vores aftale. Dèn med den bedste dagsform og med ”gode” ben bliver sendt afsted som frontkæmper mod dørlukningen, som ER blevet sat igang. Togførerens trillefløjte har for længst lydt. Ungdommens rekorder i sprint bliver slået, gang på gang selv i en høj alder, i kampen med tiden, der blev væk. Hovedet har man under armen, når man lystigt melder sig som frådende frivillig (frika)dellepålæg mellem de to hastigt lukkende døre. Een ting er ens egen sikkerhed, noget andet er de 200 passagerer, som allerede sidder i toget, og som måske skal nå en bus eller togforbindelse et sted, eller bare gerne vil rettidigt hjem fra arbejde - for en gangs skyld.

LÆS OGSÅ Togføreren Morten om sit job: Føles som en psykiatrisk skadestue

Vores synder på mit tog sender en kammerat i forvejen til at spærre dørene til toget, så han kan nå med. Da vi er kørt, kommer synderne mig smilende og undskyldende i møde.

Tilmeld dig nyhedsbrevet A4 Morgen her
Alle vil gerne ha’ rettidige tog, men alle vil også gerne ha' ret til selv at bestemme, hvornår toget skal køre
Morten Færgemann Sørensen, togfører

Den første person jeg ser, er en meget taknemmelig pæn herre i midtfyrrene med lyse dagslange skægstubbe, som vidner om en lidt afslappet fyr. Et stort TAK kommer imod mig, som om jeg havde holdt toget tilbage for dem. Dét havde jeg ikke. Det havde han selv gjort. Han havde også holdt 200 andre passagerer tilbage. Han havde netop også inviteret sig selv til en kammeratlig samtale med “ordensmagten” i toget på grund af sin egoistiske adfærd.

LÆS OGSÅ: Smid habitten og kom ned i maskinrummet!

Den gammeldags udseende tweedjakke, som manden med skægstubbene havde på, havde mange brune nuancer, og fik mine tanker hen på de gamle brune DSB-uniformer.

Afslørede de tavse farver måske en kærlighedsaffære til de gamle statsbaner, som gjorde, at han var villig til at begå lovbrud for at komme i intim kontakt med togets døre, eller var det bare angsten for ikke at kunne overholde en aftale på rejsens destination? Nok sandsynligvis det sidste.

SKRUET OP FOR CHARMEN blev der i hvert fald, da anklageren i skikkelse af togføreren kommer ham i møde. Den samme som på perronen råbte “GÅ VÆK FRA DØRENE!” Togføreren kan anmelde handlingen til politiet, men gør det sjældent. Det bliver oftest til en løftet pegefinger.

Een ting er ens egen sikkerhed, noget andet er de 200 passagerer, som allerede sidder i toget
Morten Færgemann Sørensen, togfører

Også denne dag blev det kun til: “Hvad fuck laver I?!? Med formanende undertoner efterfulgt af den dømmende, belærende, opdragende og lidt vrede kommentar: “det er normalt kun noget, man ser hos teenagere, dèt I lige har gjort!!”. Hvilket faktisk er løgn, fordi mange danskere, i ALLE aldre har den samme antiautoritære opførsel. Nemlig dèn at man fravrister jernbaneoperatøren magten og retten til at bestemme, hvornår toget skal afgå fra stationen. Alle vil gerne ha’ rettidige tog, men alle vil også gerne ha' ret til selv at bestemme, hvornår toget skal køre. Det er en respektløs, egoistisk og faktisk også strafbar handling at spærre dørene.

LÆS OGSÅ: Togføreren Morten nægtede at skænke øl for fuld kvinde: Glemmer aldrig den lille dreng ved siden af hende

I §45 i jernbaneloven står der: “Det er forbudt at stige på tog, når dørene er under lukning og hindre den automatiske dørlukning i tog”

Kapitel 19 under straffebestemmelser i §116:

“Med bøde eller fængsel indtil 4 mdr. straffes den, der overtræder §43-46.

Så kære passagerer i alle aldre.

“GÅ VÆK FRA DØRENE!!”

Dette er et blogindlæg. Indlægget er ikke udtryk for A4 Nus holdning. Du er velkommen til i en sober tone at kommentere indlægget nedenfor. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til [email protected].