I disse klimatider bliver politikerne ved med at snakke om at flere skal vælge offentlig transport, og når partiernes snak om prioritering af infrastruktur rammer nyhedsfladen, så er det altid et spørgsmål om hurtigere og flere toge mellem universitetsbyerne.

Desværre glemmer politikerne størstedelen af befolkningen, og tænker kun ensidigt på at nedbringe rejsetiden mellem de fem-seks største byer. Alt imens, at hver gang en børnefamilie skal på tur, så vil regnestykket i de fleste tilfælde falde i bilens favør.

Når min egen lille familie f.eks. skal til København på en søndag, så vinder bilen over tog og bus – hver gang. Turen tager tidsmæssigt det samme, men prisen for tog løber op i 156,8 kr. med rejsekort, hvorimod bilen alene koster 50 kr. Så er vi også så heldige, at vores børn er under 12 år, og derfor kører de gratis med tog.

Peter Bøgh Kjærulff

Udlært tømrersvend, formand for byggegruppen, 3F Frederiksberg, medlem af Erhvervsskolen Nordsjællands bestyrelse og formand for uddannelsesudvalget for træfagene på Erhvervsskolen Nordsjælland.

Skal vi derimod besøge svigerfamilien på Fyn, så ser regnestykket værre ud. Her er forskellen 625 kr. Forskellen kunne tilføjes yderligere 496 kr., hvis vores børn var over 12 år. Det vil sige en forskel på op til 1.121 kr. 

Til sammenligning koster et turbånd til Bakken 876 kr. for fire personer. Desværre vokser prisforskellen jo længere væk, vi tager. 

Nogle vel nok spørge, hvorfor vi ikke bare kan købe en orangebillet ved DSB. Svaret er nok mest indlysende for dem, som har prøvet af have småbørn. De ved, at børn ikke altid har samme tidsfornemmelse, som os andre. Derfor er den fastlåste afgang sjældent en god mulighed.

Til sidst må jeg også konkludere, at alt i mens man bygger letbane og metro i Aarhus, Odense og Hovedstadensområdet, så kæmper provinskommunerne med holde en fornuftig busdrift til gavn for de folk, som bosætter sig uden for universitetsbyerne.

Skal vi gøre noget ved klimaet, og flytte børnefamilierne over i bussen og toget: Så skal prisen være konkurrencedygtig med bilen.

Det kan ikke løses ved en slåskamp over overenskomsterne eller ved at proppe flere togaktører på de danske skinner. Det er alene et spørgsmål om politisk vilje. En vilje til at prioriterer penge til at sænke priserne og løfte driften i provinsen. Så simpelt er det.

Dette er et debatindlæg. Indlægget er ikke udtryk for A4 Nus holdning. Du er velkommen til i en sober tone at kommentere indlægget nedenfor. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til [email protected].