20210416-195405-L-1920x1353we
Men hvis en kunde hævder, at de er fritaget fra at blive corona-testet af helbredsmæssige årsager, bliver det op til tjenere og bartendere at vurdere, om gæsterne lyver eller taler sandt. (Arkivfoto) Foto: Niklas Halle'n/AFP/Ritzau Scanpix

Tjenere skal vurdere om kunder lyver om coronapas

19. apr 2021, 06:30
Det er ikke de ansattes job at være politibetjente, mener fagforbundet 3F.

Det bliver muligt at snyde sig ind på restauranter og cafeer uden corona-pas, når serveringsteder over hele landet åbner for indendørs servering fra på onsdag.

Det skriver Fagbladet 3F.

LÆS OGSÅ: DSB eksperimenterede med personale-brug: Aflyste 22 tog uden grund

Det fremgår af de retningslinjer for genåbningen, som Erhvervsministeriet har offentliggjort.

Her står der, at alle kunder over 15 år som udgangspunkt skal have et corona-pas, når de skal ind på et serveringssted – og at restauratørerne har pligt til at kontrollere det, ellers kan de få en bøde.

Men hvis en kunde hævder, at de er fritaget fra at blive corona-testet af helbredsmæssige årsager, bliver det op til tjenere og bartendere at vurdere, om gæsterne lyver eller taler sandt.

Bortvisning af en kunde skal således ske “på baggrund af troværdigheden af kundens udsagn”, står der i de nye retningslinjer.

Men tjenerne må ikke bede kunderne om at dokumentere, at de er fritaget for kravet.

“Kunden mv. skal eksempelvis ikke kunne fremvise en lægeerklæring, der viser, at vedkommende ikke er omfattet af kravet om fremvisning af corona-pas,” står der.

Samtidig understreger Erhvervsministeriet, at “tvivlen skal komme kunden til gode, og at reglerne ikke betyder, at man skal gå ind i en diskussion med kunder,” står der videre i de retningslinjer, som landets restauranter altså skal rette sig efter fra på onsdag.

Det sætter de ansatte i en prekær situation, mener Tina Møller Madsen, der er formand for 3F Privat Service, Hotel og Restauration, som organiserer mange af landet tjenere, kokke og bartendere.

- Vores medlemmer glæder sig til genåbningen og er vant til at håndtere kunder og stå med mange svære valg på en aften. Derfor er jeg heller ikke bekymret for, om de kan finde ud af at kontrollere, at kunderne har et gyldigt corona-pas, siger hun.

- Men det er ikke de ansattes job at være politibetjente. Og når det bliver muligt for kunder at hævde, at de er fritaget for reglerne om corona-pas, så bliver der pålagt tjenerne et ansvar, som de ikke har fortjent at stå med, siger Tina Møller Madsen.

Hun anbefaler, at det i stedet bliver op til restauratøren selv at vurdere kunder, der møder op uden coronapas.

- Det må være op til chefen at træffe det valg. Det ser vi helst, siger hun.

En af de restauratører, der ser frem til at åbne på onsdag, er direktør på BrewPub i København, Jens Mortensen.

Men også han er bekymret for det, han kalder en “gummiparagraf” i retningslinjerne.

- Jeg har jo ikke en kinamands chance for at gøre noget ved det, hvis folk hævder, at de er fritaget for mundbind eller corona-pas, når de ikke skal kunne dokumentere det, fortæller Jens Mortensen.

- Så kan vi ikke gøre andet end at sige, at de godt må komme ind. Vi kan ikke afvise kunderne. Det er en mærkelig regel, siger han.

Jens Mortensen undrer sig over, at man fra myndighedernes side overlader så svær en opgave til almindelige ansatte i restaurationsbranchen.

- Mine tjenere og kolleger i restauranten er dygtige. Men der skal alligevel en stor portion psykologisk empati til, hvis tjenerne skal kunne gennemskue, hvem der er troværdige, og hvem der ikke er, siger han.

I sidste ende kan restauratørerne ende med en bøde for hver kunde, der ikke kan fremvise et legitimt corona-pas.

Derfor glæder Jens Mortensen sig også over, at kunderne på Brewpub generelt er mere voksne mennesker.

- Hvis vi primært havde 18-24-årige kunder, ville jeg nok være noget mere bekymret, siger han.

Heller ikke Horesta, brancheforening for hoteller og restauratører, er glade for reglen, fortæller administrerende direktør Katia Østergaard.

- Det kan blive uhyggeligt vanskeligt for den enkelte medarbejder at tage stilling til, om folk fortæller sandheden eller ej. Vores medarbejdere er jo ikke uddannet til at vurdere folks helbred, siger hun.

Sidste år, hvor der blev indført krav om at benytte mundbind på restauranter, måtte de ansatte pludselig leve med at skulle konfrontere kunder, der ikke ønskede at bære mundbind eller hævdede, at de var fritaget.

Katia Østergaard forventer flere af den slags konfrontationer med kunder fremover.

- Der vil helt sikkert opstå situationer, hvor man kommer i konflikt med kunderne om reglerne. Vi har set det tidligere, og de nye retningslinjer vil kræve endnu mere af vores medarbejdere. Og vi vil se situationer, hvor vores medlemmer i sidste ende er tvunget til at ringe efter politiet, siger hun.

Horesta så helst, at kravet om at kontrollere corona-pas slet ikke lå hos de ansatte og restauratørerne, men hos myndighederne selv.

- Vi er vant til at byde velkommen og yde service. Nu skal vi til at lave kontrol og spille politibetjent. Det bliver svært, hvis vi skal afvise moren til en brud, fordi hun ikke har papirerne i orden. Men sådan er det nu, siger Katia Østergaard.

Ifølge Erhvervsministeriet ser regeringen ikke andre udveje end at lade corona-passet være gældende for nu, hvis samfundet skal åbnes. Også selv om det kan åbne for situationer, hvor visse kunder snyder sig ind på en restaurant uden gældende papirer.

I et mailsvar til Fagbladet 3F skriver ministeriet, at “gruppen, som ikke skal vise corona-pas, allerede er betydeligt indskærpet” og at “tvivlen derfor også skal komme kunderne til gode”.

Ministeriet erkender, at det sætter personalet på landets restauranter i en “uvant situation”, men påpeger, at genåbningen er baseret på en række krav og anbefalinger, der skal forhindre smittespredning, og ikke kun på corona-passet.

“De fleste kunder har fuld forståelse for, at det nu engang er et vilkår, vi alle må leve med, for at vi til gengæld kan åbne samfundet mere op. Alternativet er således ikke at foretrække”, står der i svaret fra Erhvervsministeriet.