Telenor: Kunderne kan frit forlade os

24. jan 2010
Telenors markedsdirektør, Peter Berg, forsvarer de nye gebyrer. Han mener ikke, at der er grund til kritik.

Læs også: Telenor bryder løfte og strammer gebyrskruen

Du sagde til Politiken, at ”vi tager ikke noget gebyr, fordi vi har et princip om, at der skal være mindst én gebyrfri betalingsform for kunden.” Hvordan harmonerer det med, at I fra maj opkræver betalingsgebyrer?"

”Det løfte vil jeg ikke kunne leve helt op til. Der bliver en periode på nogle måneder, hvor det ikke vil være gebyrfrit at betale, for vi når ikke at blive ikke klar med det gratis betalingsalternativ. Der kan gå fra tre til syv måneder. Kunderne kan frit forlade os, hvis de ikke kan leve med det.”

Er det fair, at kunderne skal være tvunget til at betale penge for at betale penge til Telenor?

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

”Det er et helt fair gebyr at komme med. Det er en udgift, som vi har. Mange andre selskaber har gjort det i årevis. Vi er helt åbne omkring det. Vi investerer mere end en milliard kroner hvert år.”

Forstår du, hvis nogle kunder er utilfredse med gebyret?

”Nej, jeg skal også betale et gebyr, hvis jeg går ned i banken.”

Hvorfor står der mindst 10 steder på telenor.dk, at det er gratis at betale med PBS, når det ikke er tilfældet.

"Det bliver rettet. Selvfølgelig.  Helt oplagt. Vi har haft en turbulent periode. Det er ingen undskyldning, men i vores pjece - ”det med småt”- står der, at det vil koste et gebyr.”

Skal kunderne også betale for udgifter til Telenors personalekantine?

”Det har ikke noget med mad i kantinen at gøre. Vi har i årevis betalt for en service, som kunden ønsker. Det har vi valgt ikke at gøre længere.”

Vil Telenor helst tjene penge på telefoni- og bredbåndsprodukter – eller på gebyrer?

”På telefoni- og bredbåndsprodukter. Ønsker kunder services fra eksterne leverandører som PBS, ønsker vi ikke at betale for det.”

Hvad skal de ekstra indtægter benyttes til?

”Udbygning af netværk, og det er til kundernes fordel.”

Ifølge loven og Forbrugerombudsmandens teleretningslinjer skal udbyderne oplyse alle de omkostninger, der er knyttet til et abonnement i hele bindingsperioden, og de skal anføres som en samlet pris – den såkaldte mindstepris. Det gør I ikke i butikkerne.

”Det kan godt være. Jeg griner lidt af det. Jeg har lidt svært ved at forholde mig til det, når vi skriver det med småt, og når det er så små beløb.”

Telenor oplyser efterfølgende skriftligt til Avisen.dk, at Telenor fremover vil indregne gebyret for PBS-betaling i mindstepriserne, altså det, som det faktisk koster at have et mobiltelefonabonnent.

På Telenors webside ligger i weekenden fortsat gamle og ikke opdaterede vilkår ("Det med småt"), der ikke tager højde for PBS-gebyret.