Superligaklub: Ja, vi løb risiko med jobfirma

3. jul 2013, 11:45
Jobcenterchef roser Randers FC, som på andet år samarbejder med kommunen om at skaffe tunge ledige i job. FC Midtjylland vil ikke afvise, at deres nye goodwillprojekt også kommer til at omfatte arbejdsløse.

Topfodbold og aktivering af tunge ledige kan være en sprængfarlig cocktail.

Det erkender Jacob Nielsen, der er direktør for Randers FC, som på andet år driver et privat jobfirma i kombination med superligaklubben.

"Når du har med udsatte borgere at gøre, er der risiko for, at der begås fejl. Og det er klart, at et brand som vores ville kaste ekstra negativ opmærksomhed af sig, hvis der opstod dårlige sager," siger han.

Udskældte jobfirmaer

Private jobfirmaer har gennem en årrække været stærkt udskældt for at drive rovdrift på skattekroner gennem meningsløs aktivering af ledige.

Derfor vakte det opsigt, da superligaklubben i slutningen af 2011 præsenterede 'Randers FC Jobakademi'.

Men indtil nu har det specielle aktiveringsprojekt ikke kastet negativ opmærksomhed af sig.

Tværtimod lyder der stor ros fra kommunens jobcenterchef.

"De sætter jo ikke de ledige til at spille fodbold. De har et kæmpe apparat bag sig og et godt netværk i erhvervslivet, som de har været gode til at udnytte," siger jobcenterchef Ole Andersen.

Skaffer praktik hos sponsorer

Randers har for nylig udmærket sig ved at være den kommune, som får flest kontanthjælpsmodtagere i job.

Jobcentret i Randers har outsourcet en del af indsatsen for byens 18-30-årige kontanthjælpsmodtagere til Randers FC.

Fodboldklubben har vist sig effektive til at skaffe praktikpladser til unge arbejdsløse, som udover ledighed også har sociale problemer. Blandt andet ved at udnytte den tætte kontant til klubbens sponsorer.

Ulvene lurer på jobfirma i Randers

Som Avisen.dk beskriver i dag, er det på mode blandt superliga-klubber at profilere sig som socialt ansvarlige virksomheder - for eksempel gennem projekter som Randers FC Jobakademi.

Seneste eksempel er 'The Locals', som er FC Midtjyllands bud på et såkaldt CSR-koncept (corporate social responsibilty).

Her skal et netværk af lokale virksomheder med fodboldklubben i spisen nu igang med at udtænke initiativer, som gavner lokalsamfundet.

Relations manager Jan Lindegaard fra FC Midtjylland fortæller, at der i Herning "i høj grad" kigges i retning af Randers FC.

"Det er rigtig flot gjort af Randers. Vi taler med et par af kommunerne om, at vi har et struktureret erhvervs-netværk, som vi gerne vil bringe i spil. Det har vi egentlig altid gjort, men vi vil gerne gøre det mere systematisk," siger han.