Strid om rygeadvarsler på cigaretpakker

20. okt 2008
Advarselsmærkater på cigaretpakkerne virker på ikkerygerne, og det vil være meget uheldigt at afskaffe dem, fastslår Kræftens Bekæmpelse.

Flere partier i Folketinget er ellers klar til at opgive de advarselsmærkater på cigaretpakkerne, som skulle få folk til at holde op med at ryge.

Det sker efter, at den internationalt anerkendte dansker Martin Lindstrøm i en ny bog, "Buyologi" konkluderer, at advarslerne ikke virker på rygerne - i værste forstærker de rygernes lyst til cigaretter.

Det har ifølge DR Nyheder fået flere danske politikere til at sige, at de er parate til at opgive advarselsmærkaterne.

Men det er en dårlig ide, siger overlæge i Kræftens Bekæmpelse, Inge Haunstrup Clemmensen.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

"Vi ved, at mange unge ikke begynder at ryge, fordi de har læst og forstået advarslen. Så er det jo vanvittigt at fjerne advarslerne," siger hun til Nyhedsbureauet Newspaq.

Hun medgiver dog, at rygerne generelt ikke læser advarslen og i værste fald bliver stimuleret af advarslerne.

"Jeg er ikke i tvivl om, at hvis man som ryger ser en advarsel, så forbinder man det med det at ryge, og så tænker man: Jeg har lyst til en cigaret nu. Men det er ikke advarslen, der udløser lysten til at ryge, men derimod selve cigaretpakken, og så skal man jo forbyde cigaretpakkerne og ikke advarslerne," siger hun.

Ifølge Inge Haunstrup Clemmensen virker advarsler generelt kun i kort tid - uanset om det er tekst eller skræmmende billeder af rygerlunger, der er på pakkerne.

"Det er vigtigt, at advarslen skifter, for ting, man bare ser hele tiden, dem registrerer man ikke. Undersøgelser fra Holland og Canada viser, at rigtig mange holdt op med at ryge, da der kom fotos på cigaretpakkerne i de forskellige lande. Men efter et stykke tid tænkte de bare cigaretter, når de så pakken," siger hun.

faktaboks