Spøgelser huserer på jobmarkedet

28. sep 2009
Professionelle jobformidlere advarer mod spøgelsesannoncer, hvor der ikke er et virkeligt job bag annoncerne. Uetisk, siger direktør.

"Succesrigt firma søger mange flere folk - send os bare en ansøgning, vi vender sikkert tilbage"

Det skal håbefulde ansøgere bare ikke altid regne med, for blandt jobanoncerne gemmer der sig spøgelsesannoncer uden indhold. De er ikke indrykket for at få besat ledige job, nej, de bruges i stedet som billig markedsføring.

”Det er en kendt taktik, at nogle virksomheder indrykker jobannoncer for at vise, at de har brug for folk og det går derudaf,” siger Hans E. Lund Rasmussen, som er jobcenterchef i Slagelse.

”I virkeligheden er der slet ikke noget job, og jobsøgeren spilder bare tiden ved at søge,” fortæller han.

En ud af 10-12 annoncer er 'spøgelser'

Den beskrivelse kan Bodil Damkjær, karriererådgiver og administrerende direktør i JobMaker A/S, nikke genkendende til.

"Når jeg vejleder mine kunder, finder jeg i gennemsnit en spøgelsesannonce ud af hver 10-12 annoncer, som vi kigger på," fortæller hun til Avisen.dk.

Hun oplever også job, der igen og igen bliver annonceret uden at der bliver ændret et komma i annoncerne. Søger man jobbet, kommer der en standardafvisning tilbage, næsten før ansøgningen er sendt, og en måned senere er samme annonce igen på nettet.

Læs guiden: Sorter spøgelsesannoncer fra

En anden type spøgelsesannoncer kommer fra rekrutteringsbureauer, der 'fisker' efter kandidater til deres database, men hvor jobbet i annoncen slet ikke findes.

Bureauernes ærinde er at få ansøgernes cv og telefonnummer.

”Vi har nogle gange undret os over annoncer fra nogle af vores konkurrenter, der påfaldende ofte slår stillinger op indenfor eftertragtede brancher,” forklarer Christian Kurt Nielsen, der er administrerende direktør i den danske afdeling af det internationale rekrutteringsbureau, Mercuri Urval.

Han tager klart afstand fra metoden:

”Det er uetisk og spild af folks tid.”