Søns død drev pilot til farlig landing

1. jan 2011
Ryanair lod psykisk nedbrudt pilot flyve. Flypersonalets fagforening frygter for danskernes sikkerhed, hvis Ryanair får lov at flyve fra Kastrup.

En psykisk ustabil pilot fra Ryanair - selskabet der er på vej ind i Danmark med 23 ruter - var lige ved at havarere fly med 184 passagerer under en farlig landing i Rom i september 2005.

Læs forløbet her:

Det viser en offentliggjort undersøgelse fra de italienske myndigheder, der undersøgte den farlige landing.

Piloten fløj blot tre dage efter hans tre måneder gamle søn var død, hvilket sammen med dårligt vejr bidrog til den farlige landing i Roms lufthavn i 2005.

Piloten udtalte til myndighederne, at han af frygt for at miste sit job ikke havde fortalt flyselskabet om sin krise. Det oprører det danske kabinepersonales fagforening CAU.

Se rapporten her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

"Der er slet ingen tvivl om, at har man mistet sin 3-årige søn tre dage inden en flyvning, så skal man være meget specielt indrettet i hoved og hjerte for ikke at være 'unfit for flight'," siger Jakob Esposito formand for CAU.

Stress mindsker sikkerhed

Ryanair har for nyligt søgt om at flyve 23 ruter ud af Kastrup.

CAU frygter for danske passagerers sikkerhed, hvis lavprisselskaber som Ryanair får lov at virke i landet uden overenskomster. Ryan Air har nemlig ikke for vane at indgå overenskomster med sine ansatte.

"Er det en generel tendens, at Ryanairs personale føler sig pressede til at flyve, selv om de er 'unfit for flight', så kan jeg godt være bekymret for sikkerheden for de passagerer, som skal flyve ud af København," siger Jakob Esposito formand for CAU

Piloter frygter for sikkerheden

Den opfattelse deles af Dansk Pilotforening.

"Vi hører lejlighedsvis historier om piloter, der føler sig presset i den type selskaber, men der er ikke mange, som har lyst til at stå frem og fortælle om det. Men både herhjemme og på internationale møder har jeg hørt eksempler som bestemt ikke er betryggende," siger formand for Dansk Pilotforening Mogens Holgaard.

Ryanair: Vi er sikrest

Ryanair afviser, at noget personale har grund til at frygte fyring ved tab af familiemedlemmer. Det er aldrig sket i selskabets 25 leveår.

Selskabet forsikrer, at det som følge af hændelsen nu har stillet strenge krav om, at alle piloter skal fortælle selskabet om dødsfald i familien, så de kan holde fri, indtil de er kommet sig.

Ingen døde passagerer

Selskabet påpeger, at hverken Ryanair eller Easyjet har haft alvorlige hændelser, der betød tab af passagerers eller besætningsmedlemmernes liv. Det afviser, at lavprisselskaber skulle have en dårligere sikkerhed end andre selskaber.

Se Ryanairs svar her.

Straf for at tvinge piloter

I Danmark medfører det straf i op mod to år at tvinge personale til at flyve, når de er unfit. Og vælger en ansat selv at flyve, når han er 'unfit', kan det betyde, at han eller hun mister sit certifikat.

For nyligt har HK Luftfart varslet strejker, hvis ikke Ryanair skriver overenskomst med alle ansatte.

Ryanair stressuheld

Det irske luftfartsselskab Ryanair har haft minimum to hændelser, hvor piloter har lavet fejl på grund af stress.

  • 21. juli 2004 13:40 (UTC):

    - Pilot lander med alt for stor fart et Ryanair fly med 184 passagerer på vej fra London Stansted til Stockholm Skavsta under gode vejrforhold. Piloten forklarer, at han var ukoncentreret på grund af stress efter en skilsmisse.

    - De irske myndigheder kalder hændelsen alvorlig og pointerer, at piloter bør sikre både deres fysiske og mentale tilstand inden de påtager sig at flyve.

  • 7. september 2005 12:25 (UTC):

    - Pilot lander Ryanair fly RYR 9672 med 166 passagerer på vej fra Niederrhein lufthavn i Tyskland til Ciampino Airport i Rom under dårlige vejrforhold. Men han gør det fejlagtigt og flyet havner i en farlig situation, som piloterne dog formår at undvige.

    - Ifølge de italienske myndigheder skyldtes den farlige situation blandt andet, at kaptajnen få dage inden flyvningen havde mistet sin 3 måneder gamle søn, og derfor psykisk var ude af stand til at flyve:

    "De faktorer, som medvirkede til hændelsen kan karakteriseres således: Kaptajnens særlige psykiske tilstand, da hans nylige familiære situation var præget af tabet af hans tre måneder gamle søn....."