Skolelederen: Sådan får du jobbet

2. apr 2010
Tilsammen har de ansat over 280 mennesker. Se skoleinspektørens, værkførerens og varehuschefens bedste tip til jobsamtalen.

Tag bare det tøj på, du føler dig godt tilpas i - men drop de 28 fremmedord og den dyre teori, du faktisk ikke har styr på.

Se det bedste og det værste fra tre chefer, der har set rigtig mange ansøgere i øjnene.

Se det bedste og det værste fra tre chefer, der har set rigtig mange ansøgere i øjnene.

Skolelederen

Knud Kristensen, skoleleder på Katrinebjerg skolen i Århus gennem ti år og viceskoleinspektør i syv år. Har ansat omkring 50 lærere og ledere.

Mit bedste tip:

"Inden du træder ind af døren, skal du gøre dig klart, at 'det her job vil jeg have'. Det skal brænde igennem, at det her vil du. Den faglige profil har vi set på under udvælgelsen, men det er drive og engagement, jeg skal bruge fra en lærer."

"Der er mange, der har skrevet rigtig mange ansøgninger, og så er der en af dem, man kommer til samtale på. Men selvom det virker lidt tilfældigt, at det blev der, så skal man sætte sig ind meget ind i, hvad det er for et sted. Hvad er det, de har på lige denne skole, hvilke værdier har de, og hvorfor vil jeg arbejde lige netop her."

Det skal du ikke gøre.

"Lad være med at overpræstere og begive dig ud i noget, der ikke er hold i. Man skal ikke forklare noget med teori, man ikke har helt styr på. Typisk prøver man at overdrive sine faglige kompetencer, og det er katastrofalt. Og måske er det slet ikke ting, vi lægger vægt på til den stilling. Lyt efter, hvad der bliver spurgt om, i stedet for at svare ud fra, hvad du tror, der bliver spurgt om."

En ansøger, der slog benene væk under mig:

”Vi havde en ansøger til samtale og spurgte: Hvordan vil du arbejde med evalueringskultur? – altså, hvordan vil du arbejde med test af, hvad børnene har lært og kvaliteten af undervisningen. Ansøgeren svarede: ’Det vil jeg først og fremmest spørge børnene om’. Det er en forfriskende og kreativ vinkel og et modigt svar. At vælge at se det fra børnehøjde og ikke med vores voksenvinkel. Det er jo børnene, der ved, om de har lært noget.”

Læs også: