Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Serie: Kastrup i knæ

2. jul, 13:05
A4 Arbejdsliv går helt tæt på et lokalsamfund, der er sendt i knæ på grund af coronakrisen.

Før coronakrisen var der 22.000 ansatte i 1.000 virksomheder i og omkring Københavns Lufthavn. Flere tusinde har allerede mistet deres job, og langt flere vil følge efter i takt med, at hjælpepakkerne rinder ud. A4 Arbejdsliv går tæt på nogle af de ansatte og på den kæmpe økonomiske krise, som lufthavnen står i. Det gør vi i  serien Kastrup i knæ.

Vi har blandt andet fulgt ægteparret Pia Sudsgaard og Ole Falster, der begge arbejder i lufthavnen. Vi mødte dem første gang, da de netop var blevet hjemsendt, og igen da Ole Falster fik afgørelsen om, om han fik lov til at beholde sit job.

- To fra mit nattehold, hvor vi var syv, er blevet fyret. Jeg talte med den ene, og han var sgu ked af det. Det er jo min familie, der er blevet revet midt over. Vi har arbejdet sammen i 12 år, så det er vel nærmest en slags sorg, jeg er i, fortalte Ole Falster i artiklen Ole i sorg over fyringer i SAS. 

Coronakrisen rammer mennesker og deres drømme, familier og i særdeleshed lokalsamfund i Kastrup og Tårnby.

Derfor har vi også talt med borgmesteren i Tårnby Kommune, Allan S. Andersen (S), der har taget initiativ til et nyt jobcenter, der udelukkende skal hjælpe de op imod 8.000, der risikerer at mister deres arbejde. Langt de fleste bor på Amager.

- Det er meningen, at vi skal fange de ledige i opsigelsesperioden, så de kan få hjælp til at blive omplaceret eller videreuddannes, sådan at de ikke ender i arbejdsløshed, siger borgmesteren i artiklen Jobcenter åbner i Københavns Lufthavn.

Men kommunen kan ikke alene løfte den tunge byrde, der begyndte, da Mette Frederiksen lukkede landet d. 12. marts,  Derfor har vi også spurgt beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) om, hvad regeringen har kunnet gøre for de lufthavnsansatte.   

- Det er rigtig trist. Men jeg har grundlæggende svært ved at se, hvordan vi kunne have gjort mere. Fokus har været at redde SAS og de øvrige luftfartsselskaber med økonomisk aktivitet. Man kan redde en branche fra at bukke under, men det kan du kun gøre i en periode, siger ministeren i et interview, du kan læse her.