Sådan her ser julen langt fra ud i virkeligheden: Som et postkort. (modelfoto). Foto: Jørgen Jessen/Ritzau Scanpix

Psykologer: Glem den perfekte jul

22. dec 2019
Den perfekte jul er en illusion, der især trives på Instagram. Men selvom din jul ikke ligner den på de sociale medier, er der faktisk flere ting, du kan gøre for at få en god en af slagsen. A4 giver dig her seks psykologers bedste råd til en god jul.

I julen skal vi sove længe, koge klejner, fælde juletræ, se julefilm i nattøj, forme konfekt med børnene, spise sprøde flæskesvær og glemme hverdagen i en uges tid.

LÆS OGSÅ: Sundhedstilbud til kommunalt ansatte vinder frem -  Psykologhjælp især populært

Men sværen bliver ikke altid sprød, og klejnen kan være svær at sluge, når børnene skændes om julegaverne, og svigerfar har drukket for meget portvin.

Julen ligner nemlig sjældent det billede, man går rundt med i hovedet i december måned, mens man tæller ned til højtid og ferie. 

- Mange negative tanker bliver forstærket i julen, fordi man har pligt til at hygge sig. Det er de bristede forventningers tid. Når værten sætter sig ved julebordet juleaften og slår hænderne sammen og siger ”nu skal vi rigtig hygge os”, så bliver det påtaget og akavet, da vi bliver alt for bevidste om, at det hele skal være hyggeligt. Men hygge kan ikke kontrolleres, siger psykolog Carsten Juul.

De sociale medier har været med til at skabe en forestilling om, at andre har den bedste jul. Du får intet ud af at sammenligne din jul med andres. Mit bedste råd er at stå af perfektheds-ræset og i stedet for prøve at være nærværende
Erla Højsted, psykolog

Han er blot en ud af seks psykologer, som A4 har talt med, der bekræfter, at tiden efter jul er en af årets mest travle for landets psykologer.

Artiklen fortsætter efter faktaboksen

10 råd til en bedre jul

  • Du kan ikke ændre dine følelser, men du kan godt ændre adfærd for en aften: Tal pænt til familien, selvom de irriterer dig.
  • Planlæg dig ud af det, der er svært: Hvis du føler dig ensom i julen, så planlæg en rejse med en god ven.
  • Du kan ikke sætte hygge på formel: De hyggeligste stunder er ofte de spontane.
  • Lad være med at sammenlign din jul med andres: Julen på instagram ser altid perfekt ud. Det er den ikke.
  • Giv plads til de følelser, du har. Forvent ikke, du er i godt humør hele den 24. december.
  • Accepter, at der er forskellige måder at holde jul på.
  • Hvis du skal ”hjem” til jul, behøver du ikke kun at være sammen med familien: Tag dig tid til også at se dine gamle venner. Og sov på hotel, hvis du ved, at for mange timer i familiens skød gør dig irritabel.
  • Lad være med at planlægge for meget i julen. Det kan stresse, hvis der ikke er tid til at lave ingenting.
  • Drop grublerierne. Begynder de negative tanker at komme, så distraher dig selv med noget, du godt kan lide at lave.
  • Stå af ”perfektheds-ræset”. Øv der i at være nærværende i stedet for at forsøge at skabe den perfekte jul.

    Kilde: Psykologer: Anne Kirsten Hansen, Carsten Juul, Jens Jacob Prasse, Jan Kaa Kristensen, Erla Højsted, Camilla Karmark.

 

Julen giver nemlig anledning til mange negative følelser: 

- Der er mange, der tror, at alle har det dejligt i julen, og derfor kan ensomheden ramme, hvis man ikke selv er omgivet af familie. Især ældre, der ikke har børn, eller forældre, der er blevet skilt, og skal holde jul uden børnene, er ramt af den følelse. Men der er også den modsatte kategori, hvor især børnefamilier har alt for meget, de skal nå i julen. Samtidig er de måske ikke vant til at være sammen uden de vante rutiner, og det kan give udfordringer, siger psykolog Anne Kirsten Hansen, der ejer klinikken Psykologerne ved Kongens Nytorv.

Jul på instagram

Det er ikke kun vores eget billede af den perfekte jul, der er svært at leve op til. 

- De sociale medier har været med til at skabe en forestilling om, at andre har den bedste jul. Du får intet ud af at sammenligne din jul med andres. Mit bedste råd er at stå af perfektheds-ræset og i stedet prøve at være nærværende, siger Erla Højsted, der er psykolog og driver klinikken Mind CHP.  

Vi kan ikke kontrollere vores følelser, men vi kan kontrollere vores adfærd. Hvis du ikke er glad i dit ægteskab, så bliver du det heller ikke juleaften. Men du kan eksempelivs beslutte dig for at tale pænt til din partner juleaften.
Camilla Karmark, psykolog

Fra Camilla Karmark, der er selvstændig psykolog, lyder rådet: Du skal både sænke forventningerne til dine omgivelserne og til dit eget humør.

- Lad være med at forvente, at du er i det bedste humør juleaften. Vi kan ikke kontrollere vores følelser, men vi kan kontrollere vores adfærd. Hvis du ikke er glad i dit ægteskab, så bliver du det heller ikke juleaften. Men du kan eksempelvis beslutte dig for at tale pænt til din partner juleaften og på den måde skabe en god stemning.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her