Sejler giftgas for Danmark til polsk løn

13. jan 2014, 10:20
Staten har hyret DFDS til at fragte kemiske våben væk fra Syrien, selv om skibets ansatte ikke har overenskomst. Syrienaktion er social dumping til søs, lyder det nu fra regeringens egne rækker.

I skyggen af den humanitære katastrofe i Syrien udspiller sig et slag om løn- og arbejdsvilkår ombord på danske skibe.

Søværnet har hyret et skib fra DFDS til at fragte Assads kemiske våben ud af Syrien.

Men selv om skibet er fra et dansk rederi, sejler under dansk flag og med dansk kaptajn, får de polske besætningsmedlemmer en løn, der ligger langt under de overenskomster, som gælder for danske søfolk.

Det er ifølge Enhedslisten både et brud på FN's ILO konvention 94, der kræver overenskomstsvarende løn- og arbejdsvilkår for ansatte, som arbejder for danske myndigheder - samt regeringens egen beslutning om såkaldte arbejdsklausuler på statens område.

"Vi finder det stærkt kritisabelt, at regeringen ikke sikrer, at søfolk på en farlig mission for den danske stat sikres danske løn- og arbejdsforhold," siger arbejdsmarkedsordfører Christian Juhl.

Skal fragte 1.000 ton kemiske våben

Fragtskibet Ark Futura fra DFDS ligger lige nu forankret i Middelhavet, mens de venter på grønt lys til at sætte kursen mod Syrien, hvor over 1.000 ton kemiske våben skal fragtes ud af det borgerkrigshærgede land.

Ifølge Avisen.dk's oplysninger er der 12 besætningsmedlemmer - fem danskere og syv polakker.

I en mail fra Forsvarsministeriet fremgår det, at de polske søfolk aflønnes på et "internationslat acceptabelt niveau".

Ifølge fagforeningen 3F, som organiserer danske søfolk, svarer det normalt til en månedsløn på 8.000-10.000 kroner - eller omtrent en tredjedel af niveauet for danske søfolk.

Det får nu fagforeningen til at anklage regeringen for social dumping til søs.

"Det er fuldstændig absurd. Det handler jo ikke om syv polske søfolk, men om at staten aktivt bidrager til, at danske søfolk ikke kan få job på danske skibe," siger forhandlingssekretær Henrik Berlau, der er tidlige formand for Sømændenes Forbund.

Schlüter-lov spøger på Ark Futura

Forsvarsministeriet forsikrer, at samtlige besætningsmedlemmer arbejder under den danske arbejdsskadelov og med dansk arbejdsskadeforskring, arbejdstidsregler og arbejdsmiljøregler.

Ministeriet henviser dog til, at lønnen er fastsat i henhold til den såkaldte DIS-lov (Dansk Internationalt Skibsregister), som betyder, at kun søfolk med bopæl i Danmark har krav på at arbejde på dansk overenskomst.

Det er en lov, som siden vedtagelsen i 1988 har været genstand for ophedet debat, fordi det tillader danske rederier at bemande skibe med for eksempel underbetalte filippinere.

Hovedforbundet LO har det som erklæret mål at afskaffe den omstridte regel, som altså kommer på tværs af andre internationale konventioner og statens egne arbejdsklausuler.

Fra regeringens egne rækker lyder der også kritik af, at staten ikke har stillet krav om danske lønninger ombord på Ark Futura.

"Det er vigtigt at stå værn om danske løn- og arbejdsvilkår. Når staten hyrer et dansk firma som DFDS til at løse en opgave, bør kampen mod social dumping indebære, at alle søfolk får løn på danske vilkår," siger Eigil Andersen, der er arbejdsmarkedsordfører for SF.

SF kritiserer Wammen

Socialdemokraterne mener dog ikke, at Syrien-aktionen er på kant med indsatsen mod social dumping.

"Det er en socialdemokratisk mærkesag, at man har en løn, man kan leve af, og et arbejde, man ikke bliver syg af. Derfor er jeg også så kritisk overfor social dumping på det danske arbejdsmarked, der udgør et stort problem. ... I forhold til arbejde i udlandet er reglerne anderledes, og ud fra de oplysninger jeg har, er de gældende regler fulgt på Ark Futura," skriver ordfører for social dumping Ane Halsboe-Jørgensen i en mail.

Både Christian Juel fra Enhedslisten og Eigil Andersen fra SF har rettet henvendelse til forsvarsminister Nicolai Wammen (S) for at sikre dansk løn til de polske søfolk.

"Selve det at få de kemiske våben ud af Syrien er naturligvis førsteprioritet. Så måske er løbet kørt i den konkrete sag, fordi aktionen er i fuld gang. Men der kan komme fremtidige situationer, hvor vi bør bestræbe os på at undgå det," siger Eigil Andersen.