20121119-164736-L-1920x1279we
Det er blandt andet checkin-personalet, der har modtaget brevet fra SAS. Foto: Jeppe Bjørn Vejlø/Ritzau Scanpix

SAS i krig med fagforening: 'Det kan kun opfattes som en trussel'

26. apr 2021, 05:30
SAS har sendt et brev til 500 ansatte, der er medlemmer af HK, hvor de udtrykker frustration over, at HK ikke vil gå med til besparelser. Løgn, siger HK.

Cirka 500 SAS-ansatte på HK-overenskomst modtog den 11. marts et brev fra deres arbejdsgiver med en række beskyldninger mod deres fagforening HK.

LÆS OGSÅ: Får milliardlån af staten: SAS sælger danske arbejdspladser til Norge

Hovedbudskabet i brevet er, at HK og SAS har haft forhandlinger om besparelser på grund af coronakrisen, men at HK ikke har haft velvilje til at møde SAS' krav.

I brevet lufter den kriseramte virksomhed derfor muligheden for at besætte de godt 500 HK-medlemmers stillinger i SAS med personale fra "eksterne leverandører".

Men det passer ifølge René Knudsen, der er formand for HK Service Hovedstaden, ikke, at HK ikke har været forhandlingsvillige.

- Vi udtaler os ikke om de specifikke krav, men jeg kan fortælle, at vi har mødt dem på stort set det hele, forstået på den måde, at vi er villige til at forhandle løn- og arbejdsmæssige forringelser her og nu i lyset af coronakrisen, men vi ønsker ikke varige forringelser, siger René Knudsen.

Konceptet med at skrive til medarbejderne under forhandlingerne er helt uacceptabel adfærd. Det minder om metoder, man bruger hos Amazon og Nemlig.com
René Knudsen, formand for HK Service Hovedstaden

- SAS udnytter sundhedskrisen til at ville forringe vilkårene varigt for de ansatte også efter 2023, som er der overenskomstperioden løber til. Jeg har netop læst om en ny undersøgelse, der peger på, at 92 procent af os vil flyve igen, når vi kan. Så vi vil naturligvis ikke stå på et svækket forhandlingsudgangspunkt, når luftfarten er oppe igen, og vi skal forhandle ny overenskomst, tilføjer formanden

Undersøgelsen, som Rene Knudsen henviser til, kan du se her.

Formanden er også rystet over, at SAS vælger at sende et brev til de ansatte, der primært arbejder som checkin-assistenter, som passagerkoordinator eller er administrative ansatte i SAS’ hovedkontor og SAS Cargo. Stort set alle er på nuværende tidspunkt på arbejdsfordeling.

- Konceptet med at skrive til medarbejderne under forhandlingerne er helt uacceptabel adfærd. Det minder om metoder, man bruger hos Amazon og Nemlig.com. Desuden er det en metode, hvor vi ikke får mulighed for at tage til genmæle. Men HK vil modsat SAS ikke forhandle i offentligheden, siger han og henviser i sin udtalelse til, at både ansatte hos det danske onlinesupermarked Nemlig.com og den amerikanske e-handelsplatform Amazon har fortalt offentligheden om dårlige arbejdsforhold.

Klar på udlicitering

I brevet, som A4 Overenskomst er i besiddelse af, står der blandt andet følgende:

’Vi har i de sidste måneder haft flere møder og drøftelser med HK med henblik på at finde permanente besparelser, og vi må desværre konstatere, at der ikke er velvilje hos HK til at drøfte sådanne tiltag. Således har det ikke har været muligt at opnå enighed med HK om en aftale om permanente besparelser.’

Og senere står der: ’Vi er ærgerlige over, at HK har valgt at afvise vores ønsker’. Ligesom det fremgår af brevet, at det ikke kan udelukkes, at det kan blive nødvendigt ’at se på muligheden for at løse specifikke groundhandlingsopgaver gennem eksterne samarbejdspartnere’.

Der står jo direkte, at det ikke kan udelukkes, at de vil udlicitere, det kan kun opfattes som en trussel
Henrik Meriner, fællestillidsrepræsentant og passagerkoordinator i SAS

Det interne brev er underskrevet Hans Henrik Spangenberg, der er administrerende direktør i SAS Ground DK, og Klaus Jørgensen, der er forhandlingschef i SAS.

Det har ikke været muligt at få kontakt til SAS, hverken via mail eller opkald til SAS’ pressetjeneste.

A4 Overenkomst ville ellers gerne have stillet dem en række spørgsmål, som du kan se i boksen nederst i artiklen. 

Til gengæld har SAS sendt en skriftlig kommentar: 

'Vi har ingen kommentarer til detaljerne i det interne brev udover, at vi er en branche i fortsat krise på grund af pandemien, som nu har varet i over et år. For at SAS kan leve op til sine forretningsplaner og økonomiske forpligtelser samt blive en konkurrencedygtig flykoncern i en om muligt endnu mere konkurrencepræget flyindustri på den anden side af pandemien, er det afgørende vigtigt at reducere vore omkostninger varigt. Dette skal også bidrage til at sikre vore arbejdspladser i Danmark og i SAS koncernen. Til disse besparelser må alle medarbejdergrupper bidrage', skriver SAS' pressekontakt i Danmark, Alexandra Lindgren Kaoukji.

SAS-direktør: Fagforening sagde nej til at hjælpe 560 fyrede tilbage i job

Fællestillidsrepræsentant og passagerkoordinator i SAS gennem 16 år, Henrik Meiner, er ikke imponeret over SAS' metoder:

- Jeg opfatter det som et trusselsbrev og et pressionsmiddel. SAS skriver, at HK ikke ønsker at finde en løsning, selvom virksomheden er i knæ. De ansatte tænker jo, ’hvorfor er HK så urimelige, vi risikerer jo at miste vores arbejde’. Der står jo direkte, at det ikke kan udelukkes, at de vil udlicitere, det kan kun opfattes som en trussel.

Flere møder

Henrik Meiner anfægter også, at HK slet ikke har villet drøfte kravene.

Han fortæller, at der har været tre møder mellem HK og SAS. Det seneste møde mellem parterne var den 8. marts - altså tre dage før, brevet blev sendt ud.

- Vi har hele vejen igennem været meget fleksible. Man skal huske på, at vi medarbejdere allerede har givet meget. I forbindelse med lønkompensationsaftalen accepterede vi i de første tre måneder at frasige os indbetalinger til vores pension og fritvalgs-konto, og vi opgav også vores feriefridage svarende til en lønnedgang på 13,8 procent.

I brevet fra SAS står der også, at ’HK i et konkurrerende handlingselskab har indgået aftale om permanente besparelser for selskabet. En forskelsbehandling mellem konkurrerende selskaber vil betyde mindre konkurrencedygtige priser på vores handlingsydelser og dermed mindre produktion fremadrettet’.

Jeg aner ikke, hvad de henviser til, eller hvad det er, SAS spekulerer i. Vi ønsker, at alle ansatte i de forskellige handlingsselskaber har nogenlunde samme vilkår
René Knudsen, formand for HK Service Hovedstaden

Også det afviser René Knudsen.

- Jeg aner ikke, hvad de henviser til, eller hvad det er, SAS spekulerer i. Vi ønsker, at alle ansatte i de forskellige handlingselskaber har nogenlunde samme vilkår. Det er derfor, vi har sikret os, at uanset hvilke selskaber, der kommer i lufthavnen, vil vi kunne kræve ordnede forhold og overenskomst for de ansatte. Det er også derfor, det undrer mig, at de selv nævner, at de muligvis vil benytte eksterne samarbejdspartnere.

LÆS OGSÅ: Forargede politikere: 'I midten sidder SAS og gnider sig i hænderne'

A4 Overenskomst ville naturligvis også gerne have spurgt SAS, hvilket firma de henviser til. Men som beskrevet tidligere har det ikke været muligt. I boksen herunder kan du se, hvad A4 Overenskomst gerne ville have spurgt SAS om.

Det ville vi gerne have spurgt SAS om:

Hvad er formålet med brevet?
Hvilke besparelser er det, I ønsker? Og er besparelserne for nuværende eller permanente?
Ifølge kilder A4 Overenskomst har talt med, ønsker HK at møde jer på jeres ønsker, de ønsker blot ikke varige besparelser. Kan I bekræfte det?
Hvem er det, som HK har lavet indgået permanente besparelser med, som er konkurrerende med SAS? Og er det en direkte sammenlignelig situation? 
Hvem er det, I vil outsource til?
HK og medlemmer opfatter det som et pressionsmiddel eller en direkte fyringstrussel. Forstår I det? Her tænkes der især på, at I skriver, at det kan blive nødvendigt at outsource.

SAS har dog ikke ønsket at udtale sig om brevet. Deres skriftlige svar, kan du se i artiklen.