Sådan kommer du smerterne i forkøbet.

22. apr 2011
Med en smule omtanke og kneb, som vi her afslører, kan du komme smerterne i forkøbet. Prøv dem med det samme før det gør ondt.

Knæene værker, ryggen brokker sig, og smerter fra nakken stråler op i baghovedet, så tårerne står i dine øjne.

Nedslidning er en alvorlig sag og kan gøre dit arbejdsliv alt for kort og surt. Derfor skal du passe på din krop, mens du stadig kan.

Hele 130.000 danskere var langtidssygemeldte i 2009. De var med andre ord slået ud af kampen i mindst ni uger.

Det er ikke muligt at få diagnose på sygemeldingerne, men en undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) viser, at hver fjerde på en langtidssygemelding ligger brak med smerter i muskler og skelet.

Derfor giver vi dig her en håndfuld nemme øvelser og nyttige tips til, hvordan du kan få en mindre tung arbejdsdag.

Håndværkere

Dit arbejde er tungt, fordi du løfter mange kilo på en dag.

Derfor skal du især passe på ikke at belaste din ryg. Løft med næsen og fødderne i samme retning og hold det, du løfter, tæt på kroppen. Pas på du ikke vrider i ryggen. Vend i stedet retning med fødderne.

Varier dine arbejdsopgaver, og undgå belastende arbejdsstillinger i det omfang du kan. Det gælder specielt de tunge løft.

Chauffører

Dit job er farligt, fordi du sidder stille det meste af dagen - i den samme stilling.

Du skal derfor ud og gå et par runder om din lastbil eller bus, hver gang du standser for et hvil. Før du atter springer op bag rattet kan du passende bøje ryggen bagover et par gange.

Mens du sidder bag rattet spænder du enormt i nakke, skuldre og ryg. Derfor kan du spare dig selv for mange smerter, hvis du en gang i timen drejer hovedet fra den ene skulder til den anden, så du ser udover skuldrene på begge sider.

Derudover er det en god idé at træne din nakke og skuldermuskler to minutter dagligt med en elastik. En nem øvelse kan findes her.

Kontoransatte

Dit job er belastende for kroppen, fordi du tilbringer meget af dagen siddende foran computeren i den samme stilling.

Du skal derfor huske at holde pauser i løbet af dagen. Rør dig samtidig alt det, du kan, på stolen og udnyt det, hvis du har et skrivebord, du kan stå op og arbejde ved. Og overbring gerne en besked personligt frem for at ringe eller maile.

Gå en tur i din frokostpause og prøv at lokke et par hyggelige kolleger med.

Som hos chaufføren belastes dine nakke- og skuldermuskler af, at du ofte vil have tendens til at spænde i din kontorstolsbundne arbejdsstilling. Derfor er det en god idé at træne din nakke og skuldermuskler to minutter dagligt med en elastik. En nem øvelse kan findes her.

Kilde: Gigtforeningen.dk