Sådan håndterer du eksamensangst

16. maj 2012
Gode råd til at kontrollere nerverne. Studenterrådgivningen har samlet en række råd om eksamensangst.

Det er eksamenstid for landets studerende. For en del rimer det på ondt i maven, hjertebanken og søvnløse nætter.

Avisen.dk har samlet nogle helt lavpraktiske råd, som  Studenterrådgivningen har udgivet i en pjece. De sigter på, hvad studerende kan gøre for at få bugten med angsten.

1. Kom TIL tiden

For både mundtlig og skriftlig eksamen gælder det om at komme i rette tid. Hvis du kommer sent, risikerer du at blive stresset eller komme for sent til eksamen.

Kommer du meget tidligt, bliver du måske nervøs af den stemning, der hersker foran eksamenslokalet.

2. Snak eller ej?

Tænk over, om du vil tale andre før din eksamen, eller om det forværrer din nervøsitet.

Det er helt i orden at holde sig lidt på afstand af sine medstuderende. Du kan eventuelt lytte til noget musik, hvis det år dig til at slappe af.

3. Hvad skal der ske?

Sæt dig på forhånd ind i forholdene omkring eksamen: Hvor bliver eksamen afholdt?

Er der forberedelsestid? Hvad må du have med af hjælpemidler? Hvor lang tid varer eksamen? Hvad vil du have med at spise og drikke?

4. Juster dine forventninger

Forud for din eksamen skal du spørge dig selv, hvad dine forventninger er? Find ud af, hvorfor du stiller de krav til dig selv, som du gør. Har du eksempelvis en storebror, du tror, du skal leve op til, eller handler det om noget andet?

Og så er der jo to måder at gå til eksamen. Studenterrådgivningen har et par fif:[pagebreak]

Den skriftlige eksamen

  • Hvis det er muligt, så vælg den plads, hvor du vil finde dig bedst til rette. Måske har du det bedst med at sidde forrest i lokalet, hvor du ikke kan se de andre? Eller bagerst, hvor de andre ikke kan se dig?
  • Start med at læse hele opgaven igennem, så du danner dig et overblik og ved, hvad du. skal svare på.
  • Mange begynder med de mest tilgængelige opgaver, så de kommer i gang – overvej om det kunne være en god løsning for dig.
  • Går du i stå med en opgave, så gå videre til den næste – du kan altid vende tilbage på et senere tidspunkt.
  • Det kan også hjælpe med ”luftforandring” eller bevægelse, så gå eventuelt på toilettet eller en tur ud på gangen.

Den mundtlige eksamen

  • Husk, at det er en naturlig del af almindelige samtaler, at man holder pauser for lige at tænke sig om. Det gælder også under eksamen.
  • Nogle siger til deres vejleder/eksaminator, at de er nervøse, da det kan hjælpe at få det sagt. Overvej, om det vil være en god idé i din situation.
  • Det kan virke godt at sige: ”Det kan jeg ikke huske lige nu”, frem for at sige: ”Det ved jeg ikke”.
  • Det er i orden at få gentaget et spørgsmål – og hvis man fortsat ikke forstår det, kan man altid bede om at få det omformuleret. Hvis du er usikker på, om det er rigtigt, det du tænker, så sig det højt alligevel, frem for ikke at sige noget overhovedet – også selvom du frygter, at det er forkert.
  • Hvis klappen går ned, kan det være godt at fortælle, hvad der sker – andre kan ikke altid se, at det er det, der er på færde. Dét, der for dig er nervøsitet, kan for andre se ud som ligegyldighed.

Kilde: Studenterrådgivningen