Hjemmearbejde_kvinde_k__kkenbord_Flemming_Krogh_Ritzau_Scanpix_1650px
Hjemmearbejde i en mørk og kold vintertid kan give hovedpine og træthed, hvis man ikke får lys og luft nok. Foto: Flemming Krogh/Ritzau Scanpix

Sådan får du et godt indeklima på din hjemmearbejdsplads

8. dec 2020, 18:30
Dit hjem er højst sandsynligt ikke indrettet med henblik på otte timers dagligt kontorarbejde, hvad angår lys, luft og rengøring. Men du kan selv gøre meget for, at dit indeklima bliver bedre.

Denne artikel er oprindeligt bragt på HK Stat.dk og bliver publiceret på A4 som en del af et samarbejde. Artiklen er redaktionelt udvalgt og bearbejdet af A4.

Med de seneste coronarestriktioner er hjemmearbejde ved spiseborde, på loftsværelser eller i sommerhuse igen blevet en realitet for mange, skriver HK Stat.dk. Og for nogle er det en trist en af slagsen. Er indeklimaet tilmed dårligt, kan det betyde yderligere gener i form af hovedpine, træthed og koncentrationsproblemer. 

Derfor er det vigtigt, at du bruger lidt af din arbejdsdag på at skabe sunde rutiner for dig selv og på den måde forebygger gener.

LÆS OGSÅ: Er du gået kold i corona-hjemmearbejde? Her er et par gode råd

Især i denne tid med vintermørke bør du være opmærksom på din trivsel derhjemme, siger HK Stats arbejdsmiljøkonsulent Betina Halbech.

- Når man arbejder hjemme, er indeklimaet måske ikke noget af det første, man tænker på kan være et problem. Men netop i vintermånederne og den mørke tid er det ekstra vigtigt at være opmærksom på de gode råd, fordi mange af os måske lufter mindre ud på grund af kulde, og fordi vi allerede som udgangspunkt får mindre dagslys på grund af årstiden.

LÆS OGSÅ: Psykologer: Ansatte i knæ efter måneders corona-hjemmearbejde

Indeklimaportalen.dk har oplistet en lang række gode råd til, hvad du kan gøre. Vi har gengivet tre af dem her:

  • Sørg for, at du har udsyn og mulighed for dagslys fra din arbejdsplads. At kunne kigge ud ad et vindue er vigtigt for din trivsel, og dagslys er afgørende, fordi det styrer din dagsrytme og forebygger vinterdepression. Få derfor alt det dagslys, du kan – fx ved at gå en tur midt på dagen eller holde udendørs telefonmøder.
  • Luft ud i fem minutter hver anden time. Kombiner det eventuelt med, at du holder pause i et andet rum imens. Sidder I flere sammen, er det ekstra vigtigt at få luften skiftet ud jævnligt. At slække på udluftning kan nemlig føre til hovedpine og koncentrationsproblemer.
  • Hold dit arbejdsrum rent. Brug miljømærkede rengøringsmidler uden parfume og kemiske stoffer, som kan skade din sundhed. Og er der for meget støv, kan det irritere dine øjne og slimhinder. Du kan forebygge støv ved at undgå bunker af papir og andet udstyr på dit bord. Hav det i stedet i skuffer eller i skabe.

På Indeklimaportalen kan du desuden læse om, hvordan du afhjælper temperaturproblemer, undgår skadelige partikler og forebygger støjgener i dit arbejdsrum.

Find alle rådene på indeklimaportalen.dk: Gode råd til et godt indeklima på hjemmekontoret