Sådan bruger du LinkedIn

8. nov 2010
Ved at bruge LinkedIn rigtigt, kan du skaffe ordrer og jobs, du ellers ikke ville have fået.

Facebook fylder rigtig meget, når vi netværker. I virkeligheden er LinkedIn det største professionelle netværk for erhvervsfolk.

Det skal du udnytte. Derfor giver Christian Kjær dig her en guide til, hvordan du kommer i gang. Han kommer fra forskellige stillinger som nørd, it-konsulent, salgschef, uddannelseschef og er nu selvstændig med officekonsulenterne.dk - og så bruger han en time om dagen på LinkedIn.

Profil:
Du skal gøre din profil attraktiv for dem, du ønsker skal læse den. Definer derfor, hvem din målgruppe er og skriv profilteksten til dem. Det er meget vigtigt, at du udfylder alt. Både kontaktsektioner, erfaringer og så videre.

Det er vigtigt, at de ord og sætninger du gerne vil have ud findes mange steder på din profil. Jo flere steder sætningerne findes på din profil, jo hyppigere vil du kunne findes i søgningerne på LinkedIn.

Kontakter:
Du skal først begynde at invitere, når din profil er 100 procent opdateret. Det vil sige, at du skal have alle relevante links, erfaringer og anbefalinger med.

Inviter dem, du kan tilbyde noget og omvendt. Forsøg aldrig at sælge noget, når du inviterer. Det er kun irriterende. Du opnår ikke noget ved det. LinkedIn handler om at skabe tillid. Derfor skal du nok sælge over tid. Alt under 100 kontakter er spild af tid, fordi der så ikke er volumen nok i din profil.

Anbefalinger:
Ved at anbefale noget. Det kan være kontakter, kunder eller samarbejdspartnere optimerer du netværket. Du vil fremtræde i mange søgninger. Du kan eventuelt samarbejde med nogen om gensidige anbefalinger på sitet.

Men pas på med gensidigt at anbefale hinanden. Det kan opfattes som rygklapperi - Og giver ikke altid et positivt billede af dig. Sørg hellere for at få ærlige anbefalinger fra folk, der kender dig godt.

Grupper:
Ved at være aktiv i grupper, får du kontakt til sekundære netværk, der kan være brugbare for dig. Brug grupperne til at brande dig selv og få opmærksomhed. Men husk at være aktiv i de valg, du tager. Inaktivitet i grupperne vil nemlig gøre dig en bjørnetjeneste.

Q&A:
Stil nogle spørgsmål og få svar fra mange mennesker. Omvendt kan du også selv svare på spørgsmål. Det gør dig pludselig til ekspert. Med search answer applikationen kan du hele tiden holde øje med spørgsmål.

På den måde vil du også få flere kontakter. Og det er det, det hele handler om. Hele tiden at udvide sit netværk på LinkedIn.

God fornøjelse med profilen.