Rengøringsassistenten Katarina Weber tror, at coronakrisen har gjort værdien af hendes arbejde mere tydeligt for resten af samfundet. Foto: Privatfoto.

Rengøringsassistenten Katarina: 'Vi er lige så lige uundværlige som kontorfolk'

26. okt 2020, 06:00
For rengøringsassistenten Katarina Weber og hendes kolleger i Odense Kommune har coronakrisen givet sved på panden og vendt op og ned på arbejdsdagen. Men krisen har også været lærerig og har åbnet hendes øjne for, hvor vigtigt hendes arbejde er.

Da corona-virus ramte Danmark i marts måned, og landet lukkede ned, smøgede Katarina Weber og hendes kolleger ærmerne op en ekstra gang.

- Vi løb solen sort, for kommunen vidste ikke helt på det tidspunkt, hvad der skulle gøres rent,  så vi fik bare at vide, at alt skulle sprittes af forfra og bagfra samtidig med, at vi skulle nå vores normale arbejde, siger hun.

Katarina Weber er rengøringsassistent i Odense Kommune og har været i jobbet i 15 år.

For hende og kommunens små 400 andre rengøringsassistenter har coronakrisen vendt op og ned på arbejdsdagen. Under krisen har de haft mere end normalt travlt på jobbet - ligesom næsten 40 procent af danskerne svarer i en ny undersøgelse, som analyseinstituttet Wilke har foretaget for A4 Arbejdsliv.

LÆS UNDERSØGELSEN HER: - Danskere har fået mere travlt på jobbet under coronakrisen

- Vi har fået en ny rytme, som er tilpasset, hvornår 'afspritterne' kommer. Vi skal for eksempel nå at tørre ekstra stole af, inden børnene møder ind, siger hun.

I klasselokalerne skal børnene sidde mere spredt end førhen.

- Det betyder, at de lokaler, som skulle gøres rent i frikvartererne efter klokken 10, nu skal tages inden klokken otte. Det betyder, at en arbejdsopgave, du kunne have ventet med til efter klokken otte, nu skal skal laves før klokken otte, siger Katarina Weber.  

Det har været en lærerig proces, for man kommer til at se på sit job på en anden måde. Det er gået op for mig og mine kolleger, at det er et værdifuldt arbejde, vi har
Katarina Weber, rengøringsassistent

Omvæltningerne har været stressende for nogle af hendes kolleger.

- Den nye måde at arbejde på kræver en større fleksibilitet hos hver enkelt medarbejder, som har skullet til at lære at arbejde på en anden måde. Hvor du før havde en daglig rytme, skal du nu tilpasse dine arbejdsopgaver efter de nye vilkår og krav, siger Katarina Weber.

For eksempel skal der sprittes af på alle kaffemaskiner flere gange om dagen på arbejdspladsen. Brugte spritservietter og spritholdere må ikke blandes med andet affald og skal sorteres og smides ud i særskilte beholdere.

Siden påsken har Odense Kommune ansat op mod 90 nye rengøringsassistenter på grund af de skærpede hygiejnekrav, som har øget mængden af rengøringsopgaver. De nye kolleger har Katarina Webers kolleger også skulle lære op.

- Mine kolleger har gjort en kæmpe indsats,  og det har krævet meget af dem mentalt pludselig at skulle være intstruktører, når de ikke har prøvet det før, siger hun.

Ikke mere travlt 

I dag - godt ni måneder efter corona-virus ramte Danmark, har Katarina Weber objektivt set ikke mere at lave, end hun havde før coronakrisen.

- Men jeg arbejder i en anden rækkefølge end før. Nu skal jeg rengøre alle overflader og kontaktflader som for eksempel dørhåndtag hver eneste dag. Det skulle jeg ikke før, siger hun.

Til gengæld har Odense Kommune nedprioriteret rengøringen af skriveborde på kontorarbejdspladserne.

- Ledelsen forventer, at de ansatte selv tørrer deres tastatur af på computeren og skrivebordet, og fordi mange er hjemsendte, er det ikke nødvendigt at tage alle kontorbordene hver dag. Så tager jeg i stedet gulvpaneler og så videre, som vi ikke nåede i hverdagen før krisen, siger Katarina Weber.

Hun kan godt savne de gamle rutiner, hvor arbejdsdagen kørte mere på rygraden.

- Jeg vil da sige, at jeg glæder mig at til, at hverdagen bliver normal igen, hvis den nogensinde bliver det, for jeg tror, alle har det bedst i faste rammer, siger hun.

Mange af mine kolleger plejer jo at sige: 'Jeg er bare rengøringsassistent', men gu er vi ej "bare" det. Man skal da ikke nedvurdere sit job, for vi er lige så lige uvurderlige som journalister og kontorfolk
Katarina Weber, rengøringsassistent

Men coronakrisen har ikke kun ført mere stress og jag og nye arbejdsrutiner med sig, mener hun.

- Det har været en lærerig proces, for man kommer til at se på sit job på en anden måde. Det er gået op for mig og mine kolleger, at det er et værdifuldt arbejde, vi har, siger Katarina Weber.

- Mange af mine kolleger plejer jo at sige: 'Jeg er bare rengøringsassistent', men gu er vi ej "bare" det. Man skal da ikke nedvurdere sit job, for vi er lige så lige uundværlige som journalister og kontorfolk, siger hun.

Når Katarina Weber går på arbejde, sørger hun for, at en kontorassistent kan have en god arbejdsdag, og der er pænt og rent, når personen møder ind.

- Der har jeg da gjort hendes dag bedre, siger hun.

En øjenåbner 

Katarina Weber tror, at krisen generelt har gjort værdien af hendes arbejde mere tydeligt for resten af samfundet.

 - Det har været en øjenåbner for mange mennesker, hvor vigtig rengøring er. Jeg tror, der er kommet et helt andet fokus på, hvad rengøring skal kunne levere på grund af coronakrisen, siger hun.

Den erkendelse har også sneget sig ind hos ledelsen i kommunen, mener hun.

- Når der skal spares i Odense Kommune, har vi ofte følt, at man starter med at kigge på vores område i budgettet. Det er jo nemt at tage penge fra rengøringen, men jeg tror ikke, forældre længere vil finde sig i, at man sparer på rengøring i børnehaver og skoler på grund af de erfaringer, vi har fået under krisen, siger hun.