Stine_Reintoft
Husk fysisk aktivitet og hold pauser i løbet af arbejdsdagen, når du arbejder hjemme, lyder et par af rådene fra erhvervspsykolog Stine Reintoft. Foto: PR-foto.

Er du gået kold i corona-hjemmearbejde? Her er et par gode råd

6. okt 2020, 06:00
Det kan være svært at hive sig selv op ved kraven og finde arbejdsmotivationen frem efter måneders tvunget hjemmearbejde. Her får du erhvervspsykologernes gode råd til, hvordan du bekæmper metaltrætheden.

Forsinkede videosignaler, hakkende samtaler og en vasketøjskurv som nærmeste kollega.

For mange danskere er hverdagen med hjemmearbejde ikke kun en gylden mulighed for selv at kunne tilrettelægge arbejdsdagen, hente børn uden stress og arbejde uden at blive forstyrret af kolleger og chefer.

Flere og flere ansatte melder nu om udmattethed, træthed og manglende motivation efter måneders arbejde under coronakrisen på hjemmekontoret uden fysisk kontakt til kollegerne.

LÆS OGSÅ: Psykologer: Ansatte i knæ efter måneders corona-hjemmearbejde

Men hvad kan du egentlig selv gøre for at undgå at blive ramt af 'metaltræthed' i hjemmearbejdet?

Og hvordan skaber du og dine kolleger og jeres chef de bedste rammer om arbejdsdagen, så coronakrisen og hjemmearbejdet ikke dræner jer for energi?

A4 Arbejdsliv har spurgt to erhvervspsykologer til råds.

Genvind kontrollen

- Tag snakken om, hvordan I kan tage kontrol over det, der er muligt at tage kontrol over på arbejdspladsen. Prøv for eksempel at lave en digital møderutine, hvor I får mulighed for at fortælle løst og fast om deres liv, inden jeres møder går rigtigt i gang. Det er sundt at skabe små rutiner - især når hverdagen ikke kører som normalt, siger erhvervspsykolog Stine Reintoft.

Lav afbræk i arbejdsdagen

- Indret din hverdag, så du får skabt sunde gode vaner, for vi kommer til være i det her i lang tid. Hold pauser fra skærmen og læg telefonen til side i løbet af dagen og lav gerne fysisk aktivitet. For eksempel en cykeltur hen til bageren efter morgenbrød eller bare rundt i nabolaget som en start på dagen, siger hun.

- Alt, hvad du gøre for at få iltet blodet i løbet af dagen, er godt for dig, fordi det giver dig energi til at kunne koncentrere dig om dit arbejde, siger Stine Reintoft.

Skru op for kommunikationen

- I krisetider er der brug for, at ledere øger kommunikation på arbejdspladsen. Både den informerende og den støttende slags. Ledelsen bør sætte retningen for medarbejderne - også selvom det kun er indenfor en kortere tidshorisont - så alle nogenlunde ved, hvilken retning de skal arbejde hen mod sammen, siger hun.

Bryd tabuerne

- Nogle trives godt ved at arbejde hjemme uden at se sin chef eller sine kolleger dagligt, og det kan være svært at sige højt i sin afdeling, at man ikke har det samme behov for at ses som kollegerne. Det kan også være tabu at sige, at man har svært ved at motivere sig selv, når man arbejder hjemmefra. Men det skal være acceptabelt at kunne tale om de forskelligheder, siger erhvervspsykolog Thomas Lange.

Undgå ‘for eller imod’-diskussionen 

- Nogle arbejdspladser gør coronakrisen til en diskussion om, at alle skal til at arbejde mere hjemmefra. Men diskussionen bør nærmere handle om, at vi skal gøre arbejdet mere fleksibelt, så vi giver folk mulighed for at arbejde, som det passer dem bedst. Det vil have bedre effekt end 'one size fits all'-tankegangen, siger han.

Lederen skal gå forrest

Coronakrisen har tvunget os til at ændre vores arbejdsliv og gøre det mere fleksibelt, og den slags mentale 'rejser' tager tid for mennesker. Derfor skal lederne føre an og tage hul på diskussionen om, hvad den nye virkelighed betyder for arbejdspladsen og mulighederne for hjemmearbejde. Også de tabubelagte emner, siger Thomas Lange.