'Det første, jeg gjorde, var at ringe rundt til mine folk for at høre, hvordan de klarede det,' fortæller Poul Krebs. Foto: Pressebillede

Poul Krebs: Jeg skal have kulturministeren i erhvervspraktik

12. aug, 14:20
Poul Krebs efterlyser et kulturministerium, som lytter til en trængt branche, der, ifølge ham, ikke er blevet hørt igennem coronakrisen. Derfor har han nu inviteret kulturministeren i erhvervspraktik.

Han har været vant til at spille på de store festivaler og fylde haller med glade koncertgæster landet over. Men da coronaen lukkede landet ned, måtte Poul Krebs sende sine 14 folk hjem, hvoraf kun nogle få af hans folk kunne få lønkompensation. Han mener ikke, at regeringen, og herunder kulturministeriet, har lyttet til kulturlivet. Man har end ikke spurgt dem, lyder kritikken fra Krebs:

- Jeg ville ønske, at vi havde et kulturministerium, der, da coronaen brød ud, havde sendt et åbent brev ud til at alle aktive kulturaktører, hvor man meldte klart ud, at 'det her har vi ikke prøvet før, så lad os få jeres input og lave et setup, som kan holde liv i branchen på bedst mulig vis'. Det har der ikke været noget af, siger han til A4 arbejdsliv.

LÆS OGSÅ: Anna er 95 og arbejder stadig: 'Jeg kan ikke bare sidde og trille tommelfingre'

- De burde have taget imod input fra branchen som grundlag for en kompensationsordning, der gør, at man så vidt muligt kan holde liv i kulturlivet, hvis ikke man kan åbne kulturlivet op, konstaterer han.

Han har derfor inviteret kulturministeren til at komme i erhvervspraktik på et af hans efterårsjobs:

- En stor del af kulturlivet trænger til, at vi kan mærke, at vi har et ministerium, som vil os det bedste. Så nu har jeg tilbudt kulturministeren, at hun kunne komme i erhvervspraktik, så hun kan komme ud og se, hvor mangfoldig og mangesidet branchen og kulturlivet er. Og det har hun faktisk sagt ja til, og det har jeg stor respekt for, siger Poul Krebs.

Limer landet sammen

Men inden kulturminister Joy Mogensen kan tage i erhvervspraktik hos Poul Krebs og hans crew, skal regeringen have forhandlet genåbningens fase 4 på plads. Forhandlinger, der går i gang i dag, og hvor man netop skal tage stilling til, hvorvidt musiklivet kan genåbne. Og man bør ikke ignorere betydningen af kulturlivets overlevelse, mener Poul Krebs

Hvis ikke vi får lov at spille i efteråret eller på en eller måde får noget kompensation, så må jeg jo stoppe
Poul Krebs, musiker

-Hvis vi ser tilbage på hele situationen omkring coronaen og nedlukningen, hvor kaotisk ville det så ikke have været, hvis vi ikke havde haft musik, film, bøger og tv-produktioner, der kunne holde humøret og modet oppe hos befolkningen? Det er jo dét, kultur kan. Den skaber sammenhold og limer landet sammen.

Bagerst i køen

Poul Krebs mener ikke, at man fra regeringens side har haft blik for, hvordan kulturlivet fungerer som arbejdsplads. For man kan ikke brancheinddele kulturlivet, som man kan med andre brancher, når man skal give kompensation:

- I forhold til coronaen har man jo fra regeringens side forhandlet om hjælpepakker med fagforeningerne. Man har altså delt op i brancher. Men vores branche er et stort hjul af forskellige fag i form af arrangører, agenter, produktionsfolk, teknikere, logistikfolk, marketingfolk, musikere og solister. Og vi kommer sidst i køen, fordi vi ikke er repræsenteret under en samlet interesseorganisation, siger Poul Krebs.

Han forstår ikke den måde, man har prioriteret og rådgivet branchen:

- Man giver eksempelvis arrangørerne en kompensation, men ikke en kompensation for de underskrevne kontrakter. Og samtidig har Justitsministeriet rådgivet de enkelte arrangører til at påberåbe sig force majeure og dermed ikke være forpligtet til at overholde underskrevne kontrakter, konstaterer Poul Krebs.

Mændene i de sorte T-shirts

Han har, som mange andre kunstnere, forsøgt at tænke kreativt i forhold til at holde liv i musikken og nå ud til folk på trods af, at landet og koncertstederne har været lukket ned. For som han siger, så har hans branche jo været omstillingsparat, tillidsbaseret og netværksorienteret, før de ord overhovedet blev opfundet.

Men også han ved, at der jo er en grænse for, hvor længe selv den mest kreative kan holde sig flydende uden indtægter:

- Det første, jeg gjorde, var at ringe rundt til mine folk for at høre, hvordan de klarede det, fordi vi ikke vidste, hvor længe det ville vare. Og på det tidspunkt håbede vi stadig at komme ud i løbet af sommeren. Nu har vi jo, som de fleste andre danske kunstnere, rykket alt til efteråret. Vi har booket i alt 70 koncerter. Hvis vi ikke får lov til at spille de koncerter, eller på en eller måde får noget kompensation, så aner jeg ikke, hvad vi skal gøre. For så er mange af mine bedste folk væk, og det kan hverken de eller jeg klare, siger Poul Krebs og fortsætter:

- Hvis man har et seriøst ønske om at holde liv i kulturlivet, så bliver man nødt til at kompensere os. Vi har eksempelvis to koncerter af 1200 mennesker i Aalborg. Vi aner ikke, om det bliver til noget, eller om vi får pengene ind. Dertil kommer det, at mange af de folk, som står omkring os. Dem i de sorte t-shirts, som står og rigger til og sørger for alt bag scenen. Det er jo dygtige folk, og de bliver jo nødt til at søge andre steder hen. Og så mangler vi dem næste år, siger Poul Krebs og tilføjer:

- Hvis ikke vi får lov at spille i efteråret eller på en eller måde får noget kompensation, så må jeg jo stoppe, for så hænger det ikke sammen. Hvad der så skal ske, ved jeg ikke endnu Men jeg er jo nok blevet for gammel til at blive omskolet.

LÆS OGSÅ: Formand for Danmarks Idrætsforbund: Det haster med en plan