Politibiler kører dagligt galt

12. sep 2008
Politibiler er dagligt involveret i færdselsuheld. Og antallet er stigende.

Næsten to gange om dagen er politibiler involveret i færdselsuheld. Det er en stigning på 13 procent siden 2005. 


Ifølge politiet skyldes det, at folk i stigende grad modsætter sig anholdelse.

"Der er en tendens til, at folk mere end før modsætter sig anholdelse. I dag skal vi jo mange gange slås med den anholdte for at gennemføre det, hvor man før i tiden kunne sige: 'Du er anholdt.' Og så var det det," siger direktør for Fyns Politi, Poul Løhde, til Nyhedsbureauet Newspaq.

Sidste år var politibiler involveret i færdselsuheld 643 gange på landsplan. Det er 77 flere gange end i 2005. Tallene dækker både over små og store uheld, men i alle tilfælde, har der været en modpart involveret i uheldet.

Grunden til det stigende antal bulede politibiler skyldes en forråelse i samfundet, mener Poul Løhde. Og den vurdering bakker formanden for Dansk Politiforbund, Peter Ibsen, op.

"Den almindelige forråelse af samfundet er stigende. I dag er det sådan, at den fysiske konfrontation mellem politi og nogle af borgerne sker i større udstrækning end tidligere," siger Peter Ibsen til Nyhedsbureauet Newspaq.

Og det går ud over politibilerne. Tiderne med vilde biljagter er ifølge Poul Løhde forbi, men somme tider må politiet bruge patruljevognen som stopklods for en flugtbilist.

"Der er visse situationer, hvor man siger: 'Han stopper altså ikke, så er jeg nødt til at køre patruljevognen ind foran ham, og så regner jeg med, at han stopper'. Men hvis han stadig ikke stopper, kører han ind i patruljevognen, og så har vi et færdselsuheld," siger Poul Løhde.

Han understreger dog, at metoden aldrig bliver brugt, hvis det vurderes, at det vil være til fare for enten den forfulgte, politiet selv eller andre.

Poul Løhde vil gerne nedbringe antallet af skader på bilerne, som han medgiver, er en udgiftspost. Men mulighederne er få, når det gælder om både at bevare sikkerheden og stoppe kriminelle i bil.

"Vi kan overveje om vi i højere grad kan stoppe dem for eksempel ved brug af sømmåtter. Men det er heller ikke uden betænkeligheder at punktere en vildt kørende bil, der er på flugt," forklarer han.

Formanden for Dansk Politiforbund, Peter Ibsen er enig med Poul Løhde i, at forråelsen af samfundet skaber flere konfrontationer mellem politi og borgere.

Men han nævner også det stigende antal biler på vejene som en årsag til de mange uheld. Hvis antallet af politiets færdselsuheld fortsætter, foreslår han, at man opprioriterer køretekniske kurser.

"Hvis der viser sig at være et behov, så skal man intensivere uddannelsen af dem, der kører politiets køretøjer og sikre sig, at den er optimal."

Peter Ibsen tvivler dog på, at man kan komme problemet til livs.

"Jeg tror aldrig, vi kommer ud over det her. Hvis den almindelige samfundsudvikling fortsætter, så vil det være et tilbagevendende problem, men vi skal selvfølgelig holde fokus på, at det ikke tager et urimeligt omfang," siger han.

I første halvdel af 2008 er der allerede registreret 364 tilfælde, hvor en patruljevogn har været involveret i en færdselsulykke.

 /newspaq/

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her
faktaboks