Plejehjem: Skidt arbejdsmiljø koster 100.000

21. okt 2013, 13:45
Investeringer i arbejdsmiljøet er en god forretning for virksomhederne, vurderer formanden for Arbejdsmiljørådet, Lisbeth Lollike.

Der er penge i et godt arbejdsmiljø.

Formanden for Arbejdsmiljørådet, Lisbeth Lollike, hilser det velkomment, at der kommer fokus på arbejdsmiljøet, efter at FOA her til morgen har lanceret en beregner, der kan vise, hvad dårligt arbejdsmiljø koster den enkelte virksomhed.

Arbejdsmiljørådet rådgiver regeringen om arbejdsmiljøindsatser. Og Lisbeth Lollike tager det forbehold, at det er vanskeligt at lave værktøjer, som præcist kan måle omkostninger og gevinster ved ændringer i arbejdsmiljøet.

»Men når det er sagt, mener jeg, at de værktøjer, der eksisterer, kan være med til at få fokus på arbejdsmiljøarbejdet i virksomhederne og dermed forbedre arbejdsmiljøet,« oplyser Lisbeth Lollike i en skriftlig kommentar og fortsætter:

»Der er undersøgelser, som viser, at penge, der investeres i arbejdsmiljø ude på virksomhederne kommer dobbelt igen, så det er værd for virksomhederne at bruge tid og penge på arbejdsmiljøarbejdet,« siger Lisbeth Lollike.

Arbejdsgivere er positive

Ugebrevet A4 skrev i morges, at det nye webbaserede værktøj fra FOA er lagt an på at være så simpelt, at alle med få klik skal kunne finde frem til de konkrete omkostninger ved dårligt arbejdsmiljø på en konkret virksomhed.

Lederen af Plejehjemmet Svendebjerghave i Hvidovre, Kim Knudsen, har forsøgsvis testet beregneren. Han fortæller i Ugebrevet A4, at plejecentrets arbejdsmiljø koster ’over 100.000 kroner’ årligt.

Beregneren gør det med andre ord lysende klart, at der er penge at spare i at forbedre arbejdsmiljøet.

Andre arbejdsgivere er også positive.

»Hvis sådan et værktøj kan være med til at illustrere, hvor mange penge der er at hente, lyder det som et godt supplement i arbejdsmiljøindsatsen,« siger Rikke B. Ørum, chef for HR og arbejdsmiljø i Dansk Erhverv til A4.

Hele arbejdsmarkedet

I første omgang er arbejdsmiljøberegneren møntet på virksomheder, hvor der er FOA-medlemmer ansat, fordi baggrundsparametrene består af data fra FOA-undersøgelser. Men ifølge Cowi, som har været med til at udvikle værktøjet, kan beregneren relativt let bredes ud til andre dele af arbejdsmarkedet.

Forbundssekretær i FOA, Inger Bolwinkel, der også er medlem af Arbejdsmiljørådet, påpeger, at værktøjet er konstrueret, så arbejdsmiljøomkostningen hellere skyder for lavt end for højt i skønnet over prisen på et dårligt arbejdsmiljø.

»Det er ikke en beregner, der overdriver,« siger Inger Bolwinkel.

»Men det koster dyrt at have et dårligt arbejdsmiljø, og det er det, vi med denne beregner vil have fokus på. Den viser både de direkte og de afledte omkostninger. Det er normalt de afledte omkostninger, man ikke tager med, når man beregner prisen på arbejdsmiljø, og det er de her,« siger Inger Bolwinkel.