Pia raser: Fandt et skod i Brugsens marmelade

18. mar 2011
Pia Kildentoft føler sig dårligt behandlet af Superbrugsen, efter hun fandt et cigaretskod i marmeladen.

"Tænk, hvis mit barnebarn havde spist det klamme skod."

Det er skrækscenariet for Pia Kildentoft fra København.

Hun er en af de kunder, der overhovedet ikke vil finde sig i, at producenterne af fødevarer taber ulækre ting i levnedsmidlerne.

Det har Avisen.dk gennem den seneste uge dokumenteret sker gang på gang - uden at fødevarekontrollen reagerer med sanktioner.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

Se tema med oversigt over artikler under denne artikel.

At Pia Kildentoft var stærkt utilfreds måtte den lokale uddeler i Superbrugsen sande. Og det samme måtte medarbejdere i Coops kundeservice, efter, hun sidste år fandt et cigaretskod i glas discount-jordbærmarmelade af mærket X-tra.

"Vi blev allesammen rigtig skidt tilpas, da vi skulle have marmelade til pandekagerne, for på overfladen af marmeladen lå et skod. Det var blevet farvet lyserødt. Det er altså noget frygteligt svineri, så jeg brokkede mig," siger Pia Kildentoft, der henvendte sig til både brugsuddeleren og Coops kundeservice.

"Men det var som om, at de slet ikke gad høre på det og tage det seriøst. Coops medarbejdere sagde bare, at skylden lå hos den udenlandske fabrikant i Østen."

Derfor blev Pia Kildentoft ekstra sur, for hun tolkede en manglende interesse som uvilje til at løse et alvorligt problem fødevaresikkerheden.

Derfor henvendte hun sig også til Fødevarekontrollen, som ikke fandt anledning til at kræve produkter trukket tilbage fra Coops butikker.

"Coop tilbød mig 100 kroner som et plaster på såret. De kunne da have givet en middag på en restaurant," siger Pia Kildentoft.

Men 100 kroner er ganske en fair kompensation, mener Per Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.

"Vi vurderede, at 100 kroner, der cirka svarer til 10 gange varens pris, var en meget rimelig kompensation. Men det kan der være mange meninger om," siger han.

Han oplyser, at Coop har fået produktet produceret hos en ekstern leverandør.

"Vi prøver at give folk, der klager en meget korrekt behandling, og vi beder vores leverandør komme med en redegørelse hver gang, der kommer sådanne klager," siger han og fortæller, at det er usandsynligt, at andre produkter kan være forurenet med skod.

"Ofte må vi konstatere, at en sag som denne skyldes menneskelige fejl, og ofte virker det usandsynligt det, der hævdes, er sket," siger informationsdirektøren, der slår fast, at der ikke skal findes fremmelegemer i maden.

Men Pia Kildentoft er stadig godt og gammeldags sur, fortæller hun. For der var fremmedlegemer i maden, intet blev trukket tilbage fra butikkerne og hun finder kompensationen sølle.

Har du haft dårlige oplevelser med fødevarer eller med supermarkedets kundeservice? Så skriv en mail til [email protected]