Palle_Bizzz
Palle Bisgaard er næstformand i 3F's byggegruppe. Foto: Kristoffer Nordskov

Har forhandlet hele natten: Sådan kom stor aftale på plads

28. sep 2020, 16:49
BAT-kartellet har i nat forhandlet en overenskomst på plads på Femern-byggeriet, der indeholder hviledøgn og kædeansvar. Her er indholdet.

Der var egentlig lagt op til demonstration og vrede kampråb, da en større forsamling af byggearbejdere mødtes foran Arbejdsretten for at vise deres utilfredshed med hovedentreprenøren FBC, hvis ansatte i tre måneder har arbejdet på Fermen-forbindelsen uden overenskomst.

LÆS OGSÅ: Dramatisk nyt ved demonstration: Underskriver overenskomst på Femern-projektet

Men stemningen ændrede sig drastisk, da Claus von Elling, formand for Bygge- Anlægs- og Trækartellet (BAT), kunne stille sig op på scenen og bekendtgøre, at man netop havde underskrevet en overenskomst med det hollandske konsortium Femern Belt Contractors (FBC).

Palle Bisgaard, der er næstformand i 3F's byggegruppe og har været med til forhandle overenskomsten på plads, var en glad mand, da A4 Arbejdsliv fangede ham kort efter, at sammenslutningen af fagligt aktive udviklede sig fra demonstration til sejrsfest.

Palle Bisgaard, du står og drikker champagne. Hvorfor?

- Det gør jeg, fordi vi her ved middagstid har underskrevet en overenskomst med FBC. En overenskomst som vi har kæmpet for i et halvt år, og som vi på et tidspunkt tvivlede meget på, at vi ville få, siger Palle Bisgaard.

Der har været ramaskrig i fagbevægelsen, fordi arbejdet på Danmarks største anlægsprojekt foregik uden overenstkomst og FBC nægtede at underskrive en. Hvordan fik I aftalen i stand?

- Der har været et hårdt pres, og en konflikttrussel hængende over FBC i de sidste tre måneder. Og jeg tror også at der har været et meget stort politisk pres på FBC for at afslutte denne her konflikt. Den danske model baserer sig jo på, at arbejde, der bliver udført i Danmark, er overenskomstdækket af danske overenskomster, og det er det, vi er lykkedes med nu. 

Hvad kan du fortælle om indholdet af den aftalen?

- Den baserer sig grundlæggende set på de overenskomster, vi har indgået med Dansk Byggeri. Det er ligesom fundamentet for det, men derudover er der en lang række forbedringer i overenskomsten, der blandt andet giver højere løn, fuldt kædeansvar i overenskomsten og en række mindre forbedringer af overenskomsten på mange områder. Så det er en rigtig god overenskomst.

Hvordan med de 12 timers arbejsdage en måned i træk?

- Vi har sikret fridøgnet. Det har været en af de store anstødssten i forhandlingerne, at Arbejdstilsynet gav tilladelse til, at der kunne arbejdes 28 dage i træk, 12 timer i døgnet. Nu har vi sikret det fridøgn, som man jo normalt skal have, så man har et restitutionsdøgn i hver uge. Og derudover har vi sikret, at den arbejdstidsaftale, der kører på den offshore-lignende del, den kun gælder for de folk, der arbejder ude på prammene. Langt de fleste medarbejdere kommer til at arbejde på almindelige overenskomstvilkår.

Det vil sige, der stadig kommer til at være folk, der arbejder 12 timer om dagen, men kun seks dage om ugen?

- De kommer til at arbejde 12 timer i døgnet med en ugentlig fridag. Men i de tolv timer, er der så også indskrevet nu, at de to timer skal være pauser, der er fuldt betalte og at man har fuld løn under fridøgnene. Og en række andre forbedringer, som gør, at også for de relativt få medarbejdere, som er omfattet af 12 timers-skifter, der er der væsentlige forbedringer.

Og hvad med transporttiden til og fra prammene?

- Den bliver også betalt udover den almindelige løn.

Jeg kan forstå, at det er i løbet af natten, I har fået banket de fleste detaljer på plads. Hvordan foregik det?

- Ja, den blev færdigforhandlet indtil klokken halv to i nat, og den blev underskrevet her klokken 12 til frokost. Og så blev arbejdsretssagen hævet her klokken 12.30. Så det har været et forløb i mere end 11. time op til, at konflikten skulle behandles af et udvidet opmandsskab i arbejdsretten. Så vi er rigtig godt tilfredse med, at det faktisk er lykkedes at få en aftale, som er en rigtig god overenskomst for de arbejdere, som kommer til at arbejde på den.

Hvor meget har du sovet i nat?

- Ikke så meget, siger Palle Bisgaard.

FBC havde egentlig hevet BAT-kartellet i Arbejdsretten over BAT-kartellets konfliktvarsel, der blev sendt i juli. Hovedentreprenøren mente nemlig, at konflikten var ulovlig.

FBC var alene en administrativ virksomhed uden ansatte og derfor var overenskomstkravet sendt til den forkerte part, lød det. Sagen skulle have kørt i dag kl. 14.30, men blev aflyst grundet dagens nyheder. 

Den særaftale, FBC havde lavet med Arbejdstilsynet om løn- og arbejdsvilkår for de 30-35 hollandske medarbejdere hos underentreprenørerne Van Oord Dredging og Boskalis International, er også sat ud af kraft med overenskomstens underskrivelse.