Signe Surballe traf sit livs bedste beslutning, da hun gik i gang med Pædagogisk diplomuddannelse på Københavns Professionshøjskole. I dag arbejder hun som sprog- og børnefællesskabspædagog i Espebo Børnecenter i Værløse. Foto: Privatfoto

Signe er pædagog og tog en efteruddannelse: 'Jeg blev helt høj'

28. aug, 06:00
Trods tvivl på egne evner og modstand fra visse kolleger blev Signe B. Suurballes arbejdsliv sjovere og mere spændende, da hun traf beslutningen om at begynde på en diplom-efteruddannelse i pædagogik.

'Det er jeg ikke sikker på, at jeg kan det her.'

Tanken ramte Signe B. Suurballe for seks år siden, da hun besluttede sig for at søge om tilladelse hos områdelederen i Rudersdal Kommune til at efteruddanne sig.

Hun var tvivl om, om hun kunne gennemføre det, for hun havde dårlige minder fra sidst, hun sad på en skolebænk.

- Da jeg gik på HF og pædagogseminariet, var jeg ikke god til at studere eller læse til eksamen, og jeg brød mig ikke om underviserne og kulturen, siger hun.

LÆS OGSÅ: Ny undersøgelse: Det kan betale sig at efteruddanne sig - men ikke for alle

Men beslutningen viste sig at være helt rigtig.

Da Signe B. Suurballe begyndte på første modul på diplomuddannelsen i pædagogik på Københavns Professionshøjskole i 2014, var det en helt anden oplevelse end dem, hun havde haft tidligere i uddannelsessystemet.

- Jeg kunne være mig selv og udfolde mine refleksioner, underviserne var anderledes imødekommende, og det var ikke den der fejlfindingsskole, som jeg har prøvet tidligere, siger hun.

Signe B. Suurballe arbejdede på det tidspunkt i en daginstitution i Rudersdal Kommune, og selvom hun grundlæggende var glad for at arbejde som pædagog, var hun også bange for at gro fast i sine rutiner og vaner.

Jeg kunne mærke, at hvis jeg ikke gjorde noget, ville jeg ende som en gammel gråhåret pædagog, som måske grundlæggende var god nok, men som rent fagligt sakkede bagefter. Jeg følte, jeg skulle opdateres
Signe B. Suurballe, pædagog

- Jeg kunne mærke, at hvis jeg ikke gjorde noget, ville jeg ende som en gammel gråhåret pædagog, som måske grundlæggende var god nok, men som rent fagligt sakkede bagefter. Jeg følte, jeg skulle opdateres, siger hun.

Signe B. Suurballe fik betalt uddannelsen, der kostede cirka 70.000 kroner, af Den Kommunale Kompetencefond, som BUPL og andre fagforbund hælder penge i.  

Hun fik fri med løn, når hun havde skole og undervisningsdage, og BUPL betalte for de 80 vikartimer, som skulle dækkes for hende de seks gange, hvor hun skulle skrive opgave en hel uge af gangen.

Blev høj 

På diplomuddannelsen gik det op for hende, at den viden, hun bar rundt på fra sit arbejde, pludselig kunne ses i et nyt, tiltrængt lys. 

- Jeg blev helt høj, da jeg fandt ud af, at de ting, jeg undrede mig over i mit arbejde, faktisk var relevante for min efteruddannelse, siger Signe B. Suurballe.   

I de halve år, hvor hun tog efteruddannelsens seks moduler, havde hun travlt. Der skulle læses et pensum på 150 sider med en uges mellemrum, men arbejdet viste sig hurtigt at være indsatsen værd.

Når hun vendte tilbage til sin arbejdsplads fra studiemodulerne, kunne hun mærke en tydelig forskel hos sig selv.   

- Jeg blev stærkere fagligt, når jeg kom tilbage i huset, og det var en fantatisk følelse, at det, jeg havde lært, kunne bruges i mit arbejde, siger hun.

Modstand fra kolleger

Men ikke alle tog imod den 'nye' Signe med kyshånd.

- Da jeg kom tilbage fra studiet, kunne jeg mærke, at det ene af børnehusene, hvor jeg arbejdede, ikke ville acceptere, at jeg havde opdateret min viden.

En af kollegerne kaldte hende 'bedrevidende' og ville ikke acceptere de nye tanker og ideer, Signe B. Suurballe præsenterede.

- Ledelsen var mere opbakkende, men advarede mig mod at ville forandre for meget, fordi 'kollegerne jo havde en arbejdskultur, som de var vant til', lød formaningen.

I 2018 stoppede Signe B. Suurballe på arbejdspladsen.

- Jeg ville ikke være et sted, hvor nogle af kollegerne havde den her aflukkede holdning til udvikling og fornyelse, og hvor man ikke er nysgerrig på ny viden. Som pædagog er der altid noget man kan gøre bedre og anderledes, siger hun.

Efter en kortere ansættelse i en daginstitution i Hillerød med mange tosprogede børn og "mange problemer" blev hun headhuntet til sit nuværende job i Espebo Børnecenter i Værløse af en tidligere børnehaveleder, som hun kendte, der vidste, at hun havde taget diplomuddannelsen.

Større aktiv 

Signe B. Suurballe mener selv, hun er blevet et større aktiv for sin arbejdsplads, og det kommer til udtryk på flere måder.

- Jeg er blandt andet blevet mere opmærksom på, hvordan børnene får mere medindflydelse og muligheder for at deltage i det, vi laver, fortæller hun.

På det seneste har hun blandt andet lavet et projekt, hvor børnene på børnehavestuen skulle tage billeder af det, de lavede sammen.

- De skulle lege journalister med iPads og dokumentere, hvordan de gerne vil spise frokost. Jeg satte papir op på væggen, og når vi så skulle snakke om, hvordan man sidder ved bordet, tegnede de dem selv ved bordet, siger hun.

Den form for medinddragelse er blot et eksempel på en ny, brugbar metode, hun tager med sig fra diplomuddannelsen.

- Det har skabt en mere rolig stue, at vi har spurgt dem, hvordan de gerne vil sidde, i stedet for at sige til dem: 'Arthur og Bertha - I må ikke sidde sådan og spise', siger Signe B. Suurballe.

Hun har også brugt sin nye viden på at udvikle det kollegiale samarbejde.

- Jeg er blevet mere optaget af, hvordan vi får den faglige udvikling til at vokse blandt kollegerne, og hvordan vi kan indrage hinanden og skabe ejerskab over vores pædagogiske aktiviteter og vores arbejde og opgaver, siger hun.

I dag er Signe B. Suurballe 49 år gammel, og når hun kigger tilbage på de seks år, hun brugte på at gennemføre diplom-efteruddannelsen, er hun ikke et sekund i tvivl om, at det var den rigtige beslutning, hun traf dengang.

God beslutning

- Det er det bedste, jeg nogensinde har gjort. Jeg er blevet en meget bedre pædagog, jeg fik finpudset min evne til at reflektere over mit arbejde, og jeg fik tid til at fordybe mig i ny viden indenfor mit fag, siger hun.

Og det var ikke kun den faglige selvtillid, der blev stivet af, da Signe B. Suurballe modtog sit eksamensbevis fra Københavns Professionshøjskole for to år siden. Pengepungen blev også lidt tungere.

Efter afsluttet uddannelse fik Signe B. Suurballe - med hjælp fra en tillidsrepræsentant fra BUPL - forhandlet sig frem til 40.000 kroner ekstra i løn om året på sin daværende arbejdsplads, og den løn er fulgt med hende i det nye job.

På den måde bryder Signe B. Suurballe også lidt med flokken, mener hun.

- Vi er jo vant til, indenfor vores fag, at få at vide, at der ikke er penge til lønforhøjelser, og pædagoger er generelt bange for at gå ind og kræve lønforhøjelse af chefen, siger hun.

I dag kan Signe B. Suurballe kalde sig sprog- og børnefællesskabspædagog, og jobbet, hun begyndte i i Værløse i juli måned, blev skræddersyet til hende. 

Hver dag cykler hun 28 kilometer fra Allerød til Værløse og hjem igen på en elcykel.

- Det er længe siden, jeg har været så glad, når jeg kører til og fra arbejde, siger hun.