Op på vægten foran kollegaerne

30. aug 2010
Det gør ondt at tabe sig, men det er nemmere at gøre i fællesskab. Her får du gode råd til, hvordan arbejdspladsen kan gå ned i vægt.

Det er nemmere at smide de ekstra fedtlag sammen med de andre på kontoret. Der bruger du en tredjedel af døgnet, og er vanerne frugt og smoothies smitter det.

Det fortæller foredragsholder Gitte Koldtoft, der i 12 år har hjulpet firmaer af med skrue op for sundheden.

"Skal du stå på vægten foran en kollega, er det sværere at lyve for dig selv om vægten. Har du en aftale med en kollega om at gå en tur i pausen, er du måske mere engageret, end hvis du går alene," siger Gitte Koldtoft.

Fordomme forbudt

Men ingen må mødes med fordomme på grund af deres vægt, hvis det skal lykkes at smide 130 kilo tilsammen på an afdeling med 20 medarbejdere.

En direktør for et firma havde så meget tillid til de ansatte, at han hver uge vejede sig foran hele personalet, selv om han bar på 50 kilo for meget.

"Han tabte 50 kilo på et år ved at gå i stedet for at køre og spise sundere. Da han havde tabt 20 kilo, gav de ansatte ham en rygsæk med 20 kilo frugt og grønt, som han gik med hjem. Det mindede ham om, hvor meget han havde tabt," siger Gitte Koldtoft.

Hun påpeger, at det er vigtigt at følge nogle råd, når man som arbejdsplads beslutter at tabe sig i fællesskab.

Det skal I gøre som gruppe

• Alle er herre over egen livsstil og ingen kan tvinges.
• Lav en walk and talk klub eller en boldklub, hvor I mødes fx en gang om ugen. Gør motionen social.
• Fortæl, hvordan de andre skal støtte dit vægttab. Nogle har brug for ros, når kjolen passer. Andre har brug for at blive presset lidt af kollegaerne, når de spiser chokolade.
• Kærlighed virker generelt bedre end frygt.
• At mobbe og nedgøre er forbudt.
• Konkurrer, hvis deltagerne er indforstået med det.
• Indse alle, at vægt intet betyder for ens værdi som menneske. Det fjerner blufærdighed.
• Indse, at mange er afhængige af et eller andet fx at shoppe, arbejde eller have magt. Overvægt er bare en mere tydelig form for afhængighed, og fordømmes derfor nemmere.

Det skal I gøre to og to

• Find sammen to og to.
• Stil hinanden disse spørgsmål:
Hvad vil det give dig at tabe dig?
Hvad er konsekvensen på længere sigt, hvis du ikke taber dig?
Hvad bruger du maden til, når du spiser for meget? Spiser du fx i forbindelse med stress, kedsomhed eller underholdning?
Hvad er dit mål og dine delmål? Det kan fx være at tabe 10 kilo. Delmål kan være at tabe et kilo om ugen.
• Aftal, hvor ofte i skal vejes foran hinanden. Føler du dig tryg kan du veje dig foran hele afdelingen.
• Støt altid hinanden, også når delmålene ikke nås. Sig: "Du er på vej den rigtige vej." Eller: "Hvad kan jeg gøre for at hjælpe? Skal vi gå en tur sammen?" Du må ikke sige: "Du har motioneret for lidt" eller "du har ingen disciplin"

Det skal du gøre alene

• Glem viljestyrke. Det skal være så sjovt, så du næsten glemmer, at du motionerer.
• Når du begynder at spise mindre, vil du mærke følelser, du før har dulmet med mad. Det kan gøre ondt at mærke den stress, kedsomhed eller sorg, som du før flygtede fra med mad.
• Sæt dig ned og træk vejret dybt. Spørg dig selv, hvad har jeg i virkeligheden brug for lige nu? Find et alternativ til mad, fx et skumbad, en god bog eller ring til en god ven.
• Spørg dig selv: "Er det kærlighed til mig selv at spise en plade chokolade på grund af stress på vej hjem fra arbejde?" Tænk: "Nej det er det ikke. Det er det at spise sund frokost og sige fra, når opgaverne stresser."
• Indse, at det godt kan være surt og hårdt, især i begyndelsen af vægttabet, men at din indsats kommer tifoldigt tilbage.
• Skriv ti sunde alternativer til usund mad - ting du nyder at spise fx blåbær i stedet for slik, smoothies i stedet for milkshakes.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her