Københavns Lufthavns direktør Thomas Woldbye og Tårnbys borgmester Allan S. Andersen er gået sammen om at åbne et rådgivnings- og jobcenter i Københavns Lufthavne Foto: Københavns Lufthavne

Jobcenter uden krav og kontrol åbner: - Det kan blive fremtiden

30. jun 2020, 10:00
Thomas Bredgaard, arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet, ser mange fordele i et nyt jobcenter, der åbner i Københavns Lufthavn, hvor der ikke stilles krav til de opsagte medarbejdere.

Når du melder dig ledig, skal du skrive en til to jobansøgninger om ugen og troligt møde op i dit lokale jobcenter, når jobkonsulenten kalder dig til samtale.

LÆS OGSÅ: SAS fyrer 1.593 ansatte: Cheflønninger tilbage på niveau

Men i et nye jobcenter, der tirsdag officielt åbner i Københavns Lufthavn, er vilkårene nogle helt andre. Bag Jobcenter CPH, der er navnet på det nye jobcenter, står flere af de store virksomheder i og omkring lufthavnen, adskillige forbund og Tårnby Kommune, hvor lufthavnen ligger.

Serie: Kastrup i knæ

Før coronakrisen var der 22.000 ansatte i 1.000 virksomheder i og omkring Københavns Lufthavn. Flere tusinde risikerer at miste deres job, når hjælpepakkerne rinder ud. A4 Arbejdsliv går tæt på nogle af de ansatte og på den kæmpe økonomiske krise, som lufthavnen står i. En krise, der rammer mennesker og deres drømme, familier og lokalsamfund. I en fælles indsats søger politikere, virksomheder, fagforeninger og Tårnby Kommune at få de ansatte til at lande bedst muligt efter en uønsket mental lufttur.  

Andre artikler i samme serie: 

SAS fyrer 1.593 ansatte: Cheflønninger tilbage på niveau

80 Falck-ansatte fyret: Nu er der særlig hjælp på vej

Jobcenter åbner i Københavns Lufthavn

Martin er ansat i lufthavnen: I dag får han besked om han er fyret

228 ansatte fyret: "Det er fuldstændig forfærdeligt"

Ole og Pia er hjemsendt fra lufthavnen: I dag får Ole besked, om han er fyret

Hummelgaard efter masse-fyringer: 'Vi kunne ikke have gjort mere'

Ole i sorg over fyringer i SAS: 'Min familie er revet midt over'

Min far var 34 år i lufthavnen: Nu er hans arbejdsliv forbi

Jobcentret skal hjælpe opsagte medarbejdere allerede i opsigelsesvarslet med at komme videre i beskæftigelse eller i et uddannelsesforløb. Derfor er der ingen rådighedskrav og ingen kontrolinstans. Det kan Thomas Bredgaard, der er arbejdsmarkedsforsker og professor ved Center for Arbejdsmarkedsforskning på Aalborg Universitet, se mange fordele i.

- Det her med frivillighed, det anser jeg som en fordel for hele indsatsen, fordi du får de mest motiverede deltagere, der så at sige gratis kan få rådgivning og opkvalificering. Sådan er det ikke på et almindeligt jobcenter. Dermed siger jeg ikke, at kontrolinstanser ikke virker, for undersøgelser viser, at de rent faktisk virker for den gruppe af ledige, der ikke ønsker at komme i job. Men det er jo ikke tilfældet med de her medarbejdere, der har mistet jobbet på grund af coronakrisen.

Jeg tror, at jobcentrene efter coronakrisen, i højere grad vil arbejde mere med frivillighed og mindre med pisk
Thomas Bredgaard, arbejdsmarkedsforsker

Jobcentret adskiller sig også fra de sædvanlige jobcentre ved udelukkende at hjælpe opsagte, der har været ansat i virksomheder i og omkring lufthavnen.

- I a-kasser forsøger man at samle folk fra samme branche. Men på jobcentrene arbejder man med bredere kategorier. Man har dog nogle indsatser, der er målrettet de unge under 30 år og nogle, der er målrettet de ældre. Men det er sjældent, det er så specifikt som her, hvilket har noget med ressourcer at gøre. Jeg forventer, at det er en faktor, der gør, at jobcentret kan blive en succes. Det betyder, at man som opsagt kan spejle sig i og sparre med andre fra samme branche. Ligesom at den opkvalificering og vejledning den opsagte modtager bliver meget målrettet.

Tidligt kendskab

Desuden peger forskeren på, at det er interessant, at jobcentret hverken er en myndighed eller en privat virksomhed, men en kombination.

I Jobcenter CPH vil der både være jobkonsulenter, der normalt er ansat i jobcentret i Tårnby Kommune, men der vil også være ansatte fra konsulentvirksomheder, der beskæftiger sig med rekruttering og outplacement-forløb. Altså forløb hvor virksomheder, der opsiger en gruppe medarbejdere, får konsulentvirksomheder til at hjælpe de opsagte medarbejdere videre med sparring og møder, CV-opdatering osv.

Desuden ser han en fordel i, at man vil fange de opsagte medarbejdere, allerede inden de reelt er arbejdsløse, nemlig i deres opsigelsesvarsel.

Vi har evidens for, at tidlige beskæftigelsesindsatser er de mest virksomme
Thomas Bredgaard, arbejdsmarkedsforsker

- Det må uden tvivl være en fordel, at jobcentret får kendskab til de opsagte så tidligt som muligt. Vi har evidens for, at tidlige beskæftigelsesindsatser er de mest virksomme. Derudover er det kompetente aktører, der er gået sammen om det her, og som har stor erfaring med netop lufthavnsansatte, som de kan trække på.

Det nye jobcenter i lufthavnen har altså en række fordele, som det almindelige jobcenter ikke har. Men Thomas Bredgaard påpeger, at det almindelige jobcenter faktisk er bedre end sit rygte. Det er især blevet synligt under coronakrisen, hvor jobcentrene har været lukket og beskæftigelsesindsatsen afbrudt.

Mere frivilighed

- Det viser sig, at langt størstedelen af de ledige rent faktisk har ønsket at være i kontakt med en jobcenterkonsulent under coronakrisen, hvor kontakten har været frivillig. Jeg tror, at jobcentrene efter coronakrisen i højere grad vil arbejde mere med frivillighed og mindre med pisk. Det skyldes dels, at der vil være så stort et antal ledige, at kontrolinstanser og sanktioner ikke kan håndhæves. Dels er der så ekstremt mange, der er uforskyldt ledige. Det vil sige, at det i høj grad er motiverede ledige, der rigtig gerne vil hurtigt tilbage i arbejde, og så virker pisken ikke.

Thomas Bredgaard mener desuden, at der er et stort behov for at evaluere beskæftigelsesindsatsen oven på coronakrisen.

Mandag blev der i SAS opsagt 1.593 ansatte, mens handlingselskabet Aviator torsdag opsagde 238. Flycateringvirksomheden GateGourmet og CPH har tilsammen over 2.000 på lønkompensation.

LÆS OGSÅ: Dansk gigant vil fyre 650 ansatte

Det er endnu uvist hvor mange opsagte, der vil være på grund af coronakrisen i virksomheder i og omkring lufthavnen. Men antallet vil formentlig ligge et sted mellem 4-8.000.