Nyt fryns: Få cyklen fixet, mens du arbejder

10. jun 2012
Ansatte på Frederiksberg Rådhus får besøg af mobil cykelsmed en gang om ugen. Cykelreparationsordninger boomer i øjeblikket på større arbejdspladser.

Det kræver tålmodighed at finde en ledig plads i cykelstativet bag Frederiksberg Rådhus.

Indenfor knokler knap 800 ansatte for at holde kommunen kørende. Imens sørger cykelsmeden Rene Hansen for, at deres cykler gør det samme.

Hver onsdag formiddag triller en karrygul kassevogn fra firmaet Cykelven.dk op bag rådhuset. Her kan ansatte får smurt, justeret, lappet og repareret deres cykler i arbejdstiden.

"Det er virkelig nemt, at man ikke skal bruge tid på at finde en cykelsmed. Alene det at skulle planlægge at aflevere og hente cyklen igen, er altid lidt bøvlet," siger trafikplanlægger Mette Hoé, der cykler 10-15 kilometer hver dag imellem arbejde, hjem og børneinstitutioner.

30.000 har fået en cykelven

Bag Cykelven.dk gemmer sig en nystiftet socialøkonomisk virksomhed, som sender overskuddet videre til opbygning af et hospital i Vestafrika.

En lille flåde af rullende cykelsmede servicerer indtil videre over 30.000 medarbejdere, som udover Frederiksberg Kommune blandt andet fordeler sig hos Tryg, Udenrigsministeriet, Transportministeriet og Novozymes.

Ifølge projektleder Allan Carstensen fra Cyklistforbundet er der så småt ved at opstå en lille branche for mobile cykelsmede, der som Cykelven.dk tilbyder at reparere cykler i arbejdstiden.

"En cykelvedligeholdelsesordning kan være et vigtigt signal, men gør det samtidig nemmere for medarbejdere at træffe et valg om at cykle på arbejde," siger han.

Prisen hos en rullende cykelsmed er nogenlunde den samme som hos en normal cykelsmed.

"Men for mange danskere kan det være et logistisk problem i en travl hverdag at få lappet og vedligeholdt sin cykel," siger Allan Carstensen.

Ikke helt gratis

En arbejdsplads skal helst kunne mønstre fem-seks cykelreparationer per besøg, før cykelvennen kommer trillende.

"På en god dag laver vi 12-15 cykler per virksomhed," fortæller medstifter Alexander Frederiksen.

Bag Frederiksberg Rådhus kommer Ilja Sabaj-Kjær trillende på sin racercykel.

Den skruer og lapper han som regel selv på, men større tekniske reparationer overlader han gerne til Rene Hansen i den brune kassevogn.

Han har kun en enkelt indvending mod kommunens bestræbelser på at blive cykelvenlig.

"Hvis det nu var gratis at få ordnet sin cykel i arbejdstiden, så ville det for alvor blive attraktivt," siger han.