20150504-121637-2-1920x1280we
Bagageportører risikerer i fremtiden at gå til vidt forskellige lønninger, mener 3F (arkivfoto). Foto: David Leth Williams/Ritzau Scanpix

Nye vilkår for lufthavnsansatte: Man vil skabe et a- og b-hold

1. sep 2020, 15:22
Flere selskaber i lufthavnen har opsagt lokalaftaler med 3F. Det betyder, at der i fremtiden vil opstå et a- og et b-hold. -To bagageportører vil stå side om side og udføre præcis det samme arbejde til forskellig løn, vurderer formanden for 3F Kastrup, Henrik Bay-Clausen.

Menzies, Gate Gourmet Denmark og de tre SAS-selskaber SAS Tech, Spirit Air Cargo og SAS Ground Handling (SGH) har alle opsagt deres lokalaftaler med 3F som en konsekvens af coronakrisen, der har lammet flytrafikken.  

LÆS OGSÅ: To bagageportører vil stå side om side og udføre præcis det samme arbejde til forskellig løn

Mandag var der indkaldt til forhandlinger mellem handlingsselskabet Menzies og 3F i Industriens Hus blandt andet om, hvordan aftalerne kunne opsiges. Forhandlingerne endte uden enighed om nye lokalaftaler, fortæller Henrik Bay-Clausen, der er formand for 3F Kastrup.

- Jeg synes, det er ærgerligt. Industriens Overenskomst bygger på, at man laver lokalaftaler, der passer til den enkelte arbejdsplads. Meningen er, at man lokalt aftaler arbejdstidstilrettelæggelse, laver aftaler om fridage og overarbejde, helt ned til aftaler om arbejdstøj. Sådan så det spiller i dagligdagen, fortæller Henrik Bay-Clausen, der er formand for 3F Kastrup.

De vil ”tage fra de ufødte børn”. Der vil opstå et a-hold og et b-hold. Hvor a-holdet er de nuværende ansatte og b-holdet vil være dem, der bliver ansat i fremtiden
Henrik-Bay Clausen, formand 3F Kastrup

Ifølge Henrik Bay-Clausen vil Menzies og flere andre virksomheder ved at opsige aftalerne øge produktiviteten og skære i lønnen.

- Lokalaftalerne blev opsagt før sommerferien, så har der været et forhandlingsforløb, hvor vi var villige til at lave nye midlertidige aftaler, der rakte tre år ud i fremtiden i anerkendelse af den krisen, som luftfarten står i. Men selskaberne er kun interesserede i at lave varige ændringer på langt ringere vilkår for de ansatte.

Tager fra de ufødte børn

Henrik Bay-Clausen frygter, at det vil skabe en helt ny hverdag for bagageportørerne, hvor de nuværende ansatte er på ansættelsesvilkår der oprindeligt er forhandlet i en lokalaftale, mens nyansatte bliver ansat uden de vilkår, der er i en lokalaftale.

- De vil ”tage fra de ufødte børn”. Der vil opstå et a-hold og et b-hold. Hvor a-holdet er de nuværende ansatte, og b-holdet vil være dem, der bliver ansat i fremtiden. To bagageportører vil stå side om side og udføre præcis det samme arbejde til forskellig løn.   

Ifølge formanden vil det betyde, at nye bagageportører, der bliver ansat fra den 1. september, bliver ansat på andre vilkår blandt andet en lavere løn, end de nuværende ansatte. I det omfang de force-majeure-opsagte portører kommer tilbage, får de dog ind til videre samme vilkår som tidligere.

Menzies var det første af rækken af selskaber, der skulle forhandle. Snart vil de andre selskaber følge efter.

LÆS OGSÅ: Carsten blev fyret fra lufthavnen: 'Man bliver først klog, når man har mistet'

Under forhandlingerne mandag var der samlet cirka 70 lufthavnsansatte, der under røde faner, viste deres opbakning til tillidsfolk og forhandlere, og deres utilfredshed med, at lokalaftalerne er blevet opsagt.

Menzies er ikke vendt tilbage på A4 Arbejdslivs henvendelser.