Cityringen åbnede i september, og linjen kører gennem Indre By, Nørrebro, Frederiksberg og Vesterbro. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Ny metro lukker ned i to uger

13. dec 2019, 15:07
Driften på Cityringen indstilles i uge 3 og 4. Det skyldes opgradering af styresystemer i den førerløse metro.

Metroens Cityring i København lukkes ned i to uger i januar 2020.

Det oplyser Metroselskabet i en orientering sendt til Folketingets Transportudvalg samt i en pressemeddelelse.

Indstillingen af driften sker fra søndag 12. januar til søndag 26. januar.

Den totale nedlukning hænger sammen med, at de systemer, der styrer det førerløse metrosystem, skal opgraderes.

Og det skal ske, inden en ny metrostrækning - M4 - til Nordhavn og Orientkaj kan tages i brug.

De ændringer, der bliver lavet, skal gennemprøves ved testkørsler, og det gør det nødvendigt at indstille driften på Cityringen, som også kaldes M3.

Der er et sammenfald mellem M3 og M4, da de til dels kører på de samme spor, deles om de samme metrotog og i øvrigt deler styresystem, forklarer direktør i Metroselskabet Rebekka Nymark.

- Vi skal teste den nye linje, og for at kunne gøre det på en sikker og ordentlig måde for passagererne bliver vi desværre nødt til at lukke Cityringen i to uger, siger Rebekka Nymark.

Alternativet er nedlukning af Cityringen hver aften og nat i seks uger med deraf afledt risiko for forsinkelser i morgentrafikken.

- Det her er den mindst ringe løsning. Vi er rigtig kede af at skulle lukke Cityringen. Men vi er kommet frem til, at denne løsning giver størst tryghed for kunderne om, at når metroen kører, så kører den. Og når den ikke kører, så kan de køre med bus i stedet for, siger Rebekka Nymark.

Mens Cityringen er lukket for passagerer, vil der være indsat ekstra busser, som kører fra de fleste af linjens stationer.

På de mest travle strækninger - blandt andet mellem Østerbro og Kgs. Nytorv - vil busserne køre hvert fjerde minut.

Hver uge kører en million passagerer med metrotogene på Cityringen.

Cityringen åbnede i september, og linjen kører gennem Indre By, Nørrebro, Frederiksberg og Vesterbro. Den nye strækning, som skal gå fra Københavns Hovedbanegård til Orientkaj, åbner til foråret 2020.

Datoen offentliggøres i begyndelsen af 2020.

/ritzau/