Nu tjekker akademikerne ind på hotellerne

22. sep 2013, 04:00
Hotelbranchen mangler nytænkning og bejler nu til de tusindvis af akademikere, der står uden arbejde.

Hotelbranchen mangler innovation. Akademikerne mangler job.

Nu slår de to faggrupper pjalterne sammen.

Antallet af kloge hoveder med en bachelor eller en kandidat på cv'et, i hotel- og restaurationsbranchen, er steget fra 2.094 til 2.797 fra 2009 til 2012. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Det stigende antal akademikere i hotelbranchen glæder hotelerhvervets brancheorganisation, Horesta.

"De her tal er meget positive. For det har længe været en strategi for os at få løftet udddannelseniveuaet. Blandt andet gennem vores Horesta Buisnesss School. Så jeg er stolt over, at den indsats, vi har lagt for dagen, har haft en effekt," siger uddannelseschef i Horesta, Marianne Krag.

I fagforeningen Akademikerne har man  i lang tid kæmpet for at bringe virksomheder og akademikere sammen.

"Vi ser, at flere og flere hoteller og restauranter har fået løftet deres salgsniveau ved at ansætte en akademiker, og derfor er der nu flere hoteller, der melder sig på banen," siger Jens Mølbak, sekretariatschef i Akademikerne.

Akademikerne mod nye job

Antallet af arbejdsløse akademikere er fordoblet de seneste fire år. Fra 4.940 personer i 2009 til 10.671 i 2012.

Det har fået akademikerne til at være knap så selektive, når de skal finde et job, forklarer Jens Mølbak fra Akademikerne.

"Efterhånden søger man bredt som akademiker. Hotelbranchen er en af de områder, man udforsker, men også landbrug, gartneri og detailhandel er nogle er de steder, hvor vi i de næste år vil se flere med akademikerbaggrund," siger han.

Hotel-hunger

Akademikerindsprøjtningen rammer på et tørt sted i hotelbranchen, der længe har kæmpet med manglende nytænkning.

For nyligt viste en rapport fra Vækstteam for Turisme og oplevelsesøkonomi at virksomheder ikke er gode nok til at få nye ideer, der kan give kroner i kassen.

"Der skal gang i en effektivisering. Og vi skal fokusere på, om vi kan gøre proceseserne smartere. Om vi kan markedsføre os smartere. Der skal laves nye produkter og koncepter," siger Sune K. Jensen, der er chefkonsulent på turistområdet i Dansk Industri.

"Det nye nordiske køkken, er eksempel på, hvordan man hele tiden arbejder mere innovativt med produktet. Men man skal også være bedre til at arbejde sammen med andre aktører som museer, så hotellet kan tilbyde gæsten nye og bedre pakkeløsninger," siger han.

Fremtiden ligger i følelserne

Men det er ikke kun en forbedring af hotellernes produkter, der er brug for.

Ifølge hoteldirektør på Hotel Alexandre, Jeppe Mühlhausen, mangler hotellerne noget, der kan retfærdiggøre, at priserne kan blive ved med stige, så hotelbranchen ikke går i stå.

Fancy mad og smart teknik er ikke længere nok til at holde på kunderne. Den hele oplevelse af hotelbesøget og kundernes følelser undervejs, skal på menuen, hvis hotelbranchen skal klare sig i fremtiden, vurderer han.

Og her er der ifølge Jeppe Mühlhausen et stort potentiale i at hyre akademikere:

"Der vil komme flere akademikere til. Konkurrencen bliver hårdere og hårdere. Vi bliver nødt til at være bedre uddannede for at kunne følge med. Det er både analytisk, på innovationsområdet og i vores kommunikation."