Selvom man får et opkald fra et telefonnummer, der stammer fra ens bank, så gør man klogt i ikke at udlevere oplysninger om sig selv.

Det kan nemlig være et opkald fra svindlere, der er ude på at franarre almindelige danskere deres bankopsparing. Sådan lyder advarslen fra Nets, som netop er blevet opmærksom på en ny udspekuleret svindelmetode, skriver dr.dk.    

LÆS OGSÅ: Faglig konflikt rammer mandag: Medarbejdere føler sig udnyttede

Tilmeld dig nyhedsbrevet A4 Morgen her

Fremgangsmåden er baseret på at ringe forbrugere op fra et nummer, der svarer til deres banks. Herefter udgiver svindlerne sig for at være bankansatte, der er faldet over fejlagtige oplysninger fra forbrugerens betalingskort. 

- Vi har set det siden i sommer, og svindlerne taler perfekt dansk. De har brugt nogle redskaber til at 'spoofe' telefonnummeret, så det ligner, at det er din bank, som ringer, siger chef for svindelbekæmpelse i Nets Sune Gabelgård til dr.dk og forklarer, at svindlerne har et indgående kendskab til forbrugernes personlige forhold, som de bruger til at opbygge en sammenhængende fortælling. 

Svindlerne forsøger derefter at overbevise forbrugerne om, at de skal annullere en overførsel ved hjælp af en engangskode. Men hvis man følger rådet, så klapper fælden. Betalingskortet bliver nemlig registreret i en app, som svindlerne kan betale med på forbrugerens regning. 

- Det kan løbe op i rigtig mange tusinder af kroner - potentielt alle pengene på din konto, siger Sune Gabelgård.

Han forklarer, at Nets har registreret mindst 20 sager om denne form for svindel. Men han slår samtidig fast, at det reelle tal kan være langt højere, da der er et stort mørketal. Derfor råder Nets forbrugere til aldrig at afsløre deres engangskoder. Man gør også klogt i kun at intaste koden i forbindelse med køb, som man selv har foretaget.  

LÆS OGSÅ: Håndværkere arbejdede i giftige dampe på byggeplads: Nu får de sparket