Mobning på jobbet Sådan forholder du dig

7. aug 2009

Mobning er skadeligt både fysisk og psykisk. Derfor skal eventuelle konflikter stoppes, før de risikerer at udvikle sig til mobning. 

Mobning er ofte grunden til et dårligt psykisk arbejdsmiljø, og for den, der bliver mobbet, kan det få alvorlige psykiske konsekvenser, ligesom det naturligvis går ud over arbejdsglæden og arbejdsindsatsen.

Problemet kan have mange former. Det kan være sladder og bagtaleri, når en kollega ikke er til stede; det kan være en leder, der nedgør en medarbejder, mens andre lytter; det kan være vittigheder og drillerier, som måske virker harmløse, men som føles krænkende.

Det kan også være en slags faglig mobning, hvor en medarbejder bliver tildelt ligegyldige opgaver og ikke får information.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

Mobning kan udspringe af konflikter mellem personer eller grupper, men det kan også gå ud over uskyldige, der bliver ofre for andres frustrationer, fordi de har en lav status på arbejdspladsen.

Der kan også være forhold omkring arbejdet, ledelsen og kulturen på arbejdspladsen, der fremmer mobning.

En arbejdspladsvurdering (APV) kan være første skridt til at afsløre og løse problemer med mobning.

Først og fremmest er det ledelsens ansvar, at arbejdspladsen har et ordentligt psykisk arbejdsmiljø, hvor ingen føler sig krænket og mobbet. Men som kollega har du naturligvis også et moralsk ansvar for at sige fra, når du oplever mobning.