Transportminister Benny Engelbrecht (S) ønsker ikke at stille op til et interview eller udtale sig om sagen til Politiken. Foto: David Leth Williams/Ritzau Scanpix

Ansatte opsagt: Minister klar til at føre kniven i aflivning af pendler-vagthund

22. dec 2019
Passagerpulsens medarbejdere blev opsagt i onsdags, da S-regeringen ikke har prioriteret at forlænge den seneste bevilling på knap 7 millioner årlige kroner, der blev givet i 2018.

Transportminister Benny Engelbrecht står til at føre kniven i aflivningen af pendlernes uafhængige vagthund 'Passagerpulsen'.

Ifølge et notat fra minsterens embedsværk er regeringen utilfreds med Passagerpulsens "negative italesættelse", der "kan forstærke det imageproblem, som den kollektive transport er udfordret af".

LÆS OGSÅ: LA'er melder sig ud af partiet

"Imageproblemet er en barriere for at tiltrække nye passagerer til den kollektive transport, og Passagerpulsens arbejde vurderes derfor i værste tilfælde at modarbejde, at flere danskere vælgere at bruge den kollektive trafik", skriver Transportministeriet i notatet fra oktober, som Politiken er i besiddelse af.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra A4 Nu her

Af notatet fremgår det også, at ministeriet har været uenig i den kritiske kurs, som Passagerpulsen anlagde i debatten om Takstreform Sjælland:

"Denne analyserende rolle vurderes Passagerpulsen ikke at have udført tilfredsstillende", lyder det.

Benny Engelbrecht ønsker ikke at stille op til et interview eller udtale sig om sagen til Politiken. Hans embedsfolk skriver i en kort mail, at "det har hele tiden været kendt, at Passagerpulsens bevilling var tidsbegrænset, og det er derfor ikke som følge af en ny beslutning, at Passagerpulsens bevilling udløber ved årsskiftet. Passagerpulsens henvendelser er under behandling i ministeriet og forventes besvaret i starten af det nye år".

Forbrugerrådet Tænk administrerer Passagerpulsen, og her siger vicedirektøren, at organisationen gennem fem år har oplevet en usædvanlig modstand i arbejdet med at fremme passagerers og pendleres interesser:

- Vi er som forbrugerorganisation vant til at føre en kritisk og konstruktiv dialog med eksempelvis banker og forsikringsselskaber. Men visse dele af trafiksektoren - myndigheder og trafikselskaber - har haft rigtig svært ved det arbejde, altså at vi både kan være samarbejdspartner og kritisk i visse situationer. Men det er jo selve vores dna, og det er netop derfor, at der er brug for sådan nogen som os til at tale brugernes sag, siger Vagn Jelsøe.